I december förra året kom nyheten att en batterifabrik skulle byggas i Svenljunga i Västra Götaland. 3000 jobb kunde skapas och företrädare för kommunen beskrev det som historiskt. Men ett år senare är bygget långt borta.
Svensk batterifabrik kan vara en bluff
Mest läst i kategorin
Nyheten förra året var både överraskande och mystisk. Till att börja med var det inte klart vilken tillverkare som skulle starta fabrik, utan det kom ut först efter att SVT hade grävt i saken.
I första skedet hade kommunen tecknat avtal med fastighetsbolaget Logistea. Det bolaget hade precis börjat med fastigheter efter att ha ägt klädföretaget Odd Molly.
Det Logistea hade fått löfte om var att mark reserveras för ett framtida bygge. Logistea hade i sin tur en undertecknad avsiktsförklaring med norska Freyr om att hyra ut lokalen till batteritillverkaren i fall det blir en fabrik.
Affärsvärlden tvekar nu kring huruvida avsiktsförklaringen faktiskt har någon större betydelse. Än så länge har parterna inte investerat i fabriken.
När Dagens PS undersöker Freyrs hemsida hittar vi ingen information om Svenljunga, men många pressmeddelanden om projekt i Finland och USA.
Bakom Logistea står fastighetskapitalisterna Ilija Batljan och Rutger Arnhult, och aktiekursen på deras bolag steg avsevärt efter beskedet. Detta utan att ha satt spaden i jorden för fabriksbyggnaden på 380 000 kvadratmeter.
Batterifabriken kan stanna på pappret
För faktum är att planerna på en fabrik är mycket lösa i konturerna..
Freyr Battery har inte byggt klart sin egen fabrik i norska Mo i Rana ännu – och finansieringen är otillräcklig. Satsningen Giga Arctic med Gigafactory 1 och 2, verkar ändå vara på gång och kommer sannolikt att genomföras.
Senare i processen, när kapital har kommit på plats, vill Freyr bygga i finska Vasa. Där är man längre fram i sina överenskommelser än i Svenljunga och bolaget arrenderar den mark man har tänkt sig att bygga på. Markarbeten pågår.
Det som talar emot att Svenljunga i närtid skulle få någon batterifabrik, är dels att det flyter runt något mindre investeringskapital i branschen än tidigare. Dessutom är upplägget märkligt. Det är vanligare att stora tillverkare själva äger den fabrik de vill använda. För det tredje tar det lång tid för Freyr att ens fullborda sitt första tänkta projekt.
”Vad vi vet har Freyr inte tagit något beslut än”, säger Svenljungas kommunalråd Patrik Harrysson, till Affärsvärlden.
Samtidigt har varken samarbetsbolagen eller Freyr själva lidit några förluster genom sin avsiktsförklaring. I stället har de kunnat åtnjuta goda rykten och fler investerare.
Läs Logisteas svar här: Logistea om Svenljungas batterifabrik: ”Jobbar på”