Dagens PS

Storsatsning på ledningsnät för vätgas i Tyskland

Storsatsning på ledningsnät för vätgas i Tyskland
Tyskland har tagit ett stort steg i sin energiomställning. Det har fattats beslut att bygga ett omfattande ledningsnät för vätgas för 19 miljarder euro. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 23 okt. 2024

Tyskland satsar 19 miljarder euro på att bygga ett omfattande ledningsnät för vätgas för sin industri. Det ska stå klart 2032 och ses som ett avgörande steg i energiomställningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tyskland har godkänt en investering på 19 miljarder euro för att bygga ett 9 040 kilometer långt ledningsnät för vätgas. Systemet ska koppla samman landets industrinav. Det ursprungliga förslaget var 600 kilometer längre, men justerades för att minska kostnaderna till 18,9 miljarder euro.

“Detta är en speciell dag för förbundsrepubliken. Vi ser här en ambition som saknar motstycke i att skapa ett nytt energisystem”, sade Thomas Gößmann, styrelseordförande för FNB Gas, en samarbetsorganisation för tyska gasdistributionsföretag, när det förslag som nu har klubbats igenom presenterades tidigare i somras, enligt Vindkraftsnyheter.

Industrin ställer om

Planerna, som tyska myndigheter nu har gett klartecken till, innebär att 60 procent av nätet kommer att baseras på befintliga gasledningar, medan resterande del byggs nytt, skriver Bloomberg.

Målet är att stötta industrin, särskilt stålproducenter, att ställa om till mer klimatvänliga energikällor.

Nätet förväntas vara fullt operativt 2032 och är en del av Tysklands strategi för att bli klimatneutralt till 2045. 

Nätverket ska enligt planerna kunna överföra 278 terawattimmar vätgas år 2032. Detta motsvarar dubbelt så mycket el som användes i Sverige under 2023, skriver Vindkraftsnyheter.

Bygget kommer dock i en tid av motgångar för landets vätgasplaner, där bland annat en viktig pipeline från Norge har stoppats. 

ANNONS

Senaste nytt

Importerar vätgas inledningsvis

ANNONS

Inledningsvis kommer en stor del av Tysklands vätgasbehov att behöva importeras, enligt myndigheterna.

Detta har väckt kritik från sina håll. Det finns också en oro för att den importerade vätgasen kanske inte alltid är grön, det vill säga framställd utan växthusgasutsläpp. Klimatlobbyister, inklusive organisationen Transport & Environment, varnar för att EU:s överambitiösa vätgasmål riskerar att förlita sig på osäker import, skriver Vindkraftsnyheter.

De första rören i vätgasnätet förväntas tas i bruk redan nästa år. En del befintliga gaslänkar kommer att förstärkas till en kostnad av två miljarder euro.

Även i Sverige pågår arbete med vätgas. Energimyndigheten fick i mars 2023 ett uppdrag att samordna vätgasarbetet i landet. Slutredovisning är planerad till december i år.

Läs också:

BMW tar täten i vätgasracet: Massproduktion år 2028. Dagens PS

Vätgasflyget – i luften om fyra år. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS