Det nya svenska e-handelsbolaget Djerf Avenue ökar från 19 till 80 miljoner i omsättning i år. Affärsidén är hållbart mode och kläder som håller säsong efter säsong.
Stor framgång för hållbara Djerf Avenue
Mest läst i kategorin
Infuencern Matilda Djerf startade bolaget för två år sedan tillsammans med Rasmus Johansson. Företagets affärsidé är hållbarhet i material, produktion och produkt.
“Hade vi köpt in större kollektioner hade vi kunnat sälja för mer, men vi ska aldrig producera mer än vad som är nödvändigt”, säger medgrundaren Matilda Djerf till Breakit.
På samma sätt menar hon att det aldrig kommer att bli aktuellt med en rea av bolagets kläder, eftersom det blir som att säga att kläderna tillhör en annan säsong.
”Vi kör inga reor, det är helt passé och som att säga att ett plagg har gått ur säsongen. Vi tillverkar plagg som håller säsong efter säsong”, säger Matilda Djerf till Breakit.
Snabbt växande omsättning
Djerf Avenue omsatte 19 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår. Det finns 11 anställda. Grundarna äger hela bolaget och gjorde en vinst på nära 4 miljoner kronor under förra året, emd USA som största marknad.
”Om prognosen håller så ser vi ut att kunna omsätta 80 miljoner kronor i år, och om vi lyckas bibehålla årets vinstmarginal hela året ut så landar ebitda-resultatet (rörelseresultat före avskrivningar) på cirka 30 miljoner kronor. Det kan påverkas av hur aggressiva vi är i USA”, säger medgrundaren Rasmus Johansson till Breakit.
Så smäningom säger de att det också kan bli aktuellt att ta in annat kapital.
Som marknadsföring har bolaget Matila Djerfs egna influencerkanaler, och än har de inte behövt göra så mycket mer för att stimulera efterfrågan.
Eftersom bolaget inte vill hålla för stora lager, utan bara sälja så mycket som de producerar, undersöker de nu möjligheten att lagerhålla tyger istället för kläder. De undersöker också möjligheten att återvinna reklamerade kläder och göra nya produkter av dem.