Nya miljözoner som är på väg i Stockholm City och Gamla Stan kan innebära stora problem för näringslivet. Varutransporter till näringsidkare kan därmed inte ta sig fram och turistbussarna som innebär enorm business stoppas.
Stockholm: Problem för näringslivet när miljözoner införs
Mest läst i kategorin
Miljözon klass 3 kan börja införas redan nästa år i City och Gamla Stan, och sedan vara på plats fullt ut om tre år. Det innebär att bussar och transporter måste vara eldrivna eller ha utsläppskrav för Euro 6.
Det kommer inte gå att genomföra många av de transporter som idag kör in varor till området eller för de många bussar som transporterar in turister till bland annat Gamla Stan. Det kommer bli stopp i kommersen, och det kommer drabba näringsidkare som redan har drabbats hårt i pandemin, skriver Tidningen Näringslivet.
Svårt för ekonomin med miljözoner
Att bara köpa upp en ny bussflotta i sista minut är ingenting som bussbolagen har möjlighet att göra, menar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
“En turistbuss kostar uppemot 5 miljoner. Det är ingenting man går och shoppar på stan sista december. Och dessutom finns ju inga fordon på marknaden att köpa”, säger hon.
Enligt henne så kör redan 85 procent av bussbranschen på fossilfritt biodrivmedel, men det blir förbjudet med de nya reglerna. Nu vill Grönlund se att politikerna tar ett steg tillbaka och ser över förslaget.
“Skjut upp det ett antal år tills det finns fordon på marknaden och ha en dialog med branschen innan. Det här gör ju att man förbjuder kollektiva resor.”
Många småbolag kommer drabbas
Det är inte bara bussbolagen som kommer drabbas, även många småbolag kommer få uteblivna leverenser när transporterna blir förbjudna.
“Vi är i ett skört ekonomiskt läge redan efter pandemin. Det finns inte utrymme att bli experimenterade på. Det får inte bli dyrare och svårare att få leveranser till Gamla stan än vad det är till de övriga delarna av innerstaden som Kungsholmen eller Södermalm. Då går vi under”, säger Katarina Malmberg som driver butiken Kompani Kolibri i Gamla stan.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.