Dagens PS

Stockholm: Problem för näringslivet när miljözoner införs

Stockholm, Hus, Gata
Det kan snart bli tomt på gatorna i Gamla Stan om bussar och transporter förbjuds. (Foto: Pixabay)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 20 juli 2023Publicerad: 20 juli 2023

Nya miljözoner som är på väg i Stockholm City och Gamla Stan kan innebära stora problem för näringslivet. Varutransporter till näringsidkare kan därmed inte ta sig fram och turistbussarna som innebär enorm business stoppas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Miljözon klass 3 kan börja införas redan nästa år i City och Gamla Stan, och sedan vara på plats fullt ut om tre år. Det innebär att bussar och transporter måste vara eldrivna eller ha utsläppskrav för Euro 6.

Det kommer inte gå att genomföra många av de transporter som idag kör in varor till området eller för de många bussar som transporterar in turister till bland annat Gamla Stan. Det kommer bli stopp i kommersen, och det kommer drabba näringsidkare som redan har drabbats hårt i pandemin, skriver Tidningen Näringslivet.

Svårt för ekonomin med miljözoner

Att bara köpa upp en ny bussflotta i sista minut är ingenting som bussbolagen har möjlighet att göra, menar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

“En turistbuss kostar uppemot 5 miljoner. Det är ingenting man går och shoppar på stan sista december. Och dessutom finns ju inga fordon på marknaden att köpa”, säger hon.

Enligt henne så kör redan 85 procent av bussbranschen på fossilfritt biodrivmedel, men det blir förbjudet med de nya reglerna. Nu vill Grönlund se att politikerna tar ett steg tillbaka och ser över förslaget.

“Skjut upp det ett antal år tills det finns fordon på marknaden och ha en dialog med branschen innan. Det här gör ju att man förbjuder kollektiva resor.”

Många småbolag kommer drabbas

Det är inte bara bussbolagen som kommer drabbas, även många småbolag kommer få uteblivna leverenser när transporterna blir förbjudna.

ANNONS

“Vi är i ett skört ekonomiskt läge redan efter pandemin. Det finns inte utrymme att bli experimenterade på. Det får inte bli dyrare och svårare att få leveranser till Gamla stan än vad det är till de övriga delarna av innerstaden som Kungsholmen eller Södermalm. Då går vi under”, säger Katarina Malmberg som driver butiken Kompani Kolibri i Gamla stan.

Läs även: Förslaget: Diesellastbilar stoppas i miljözonerna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]