Dagens PS

Seglande lastfartyg på väg tillbaka

Den traditionella holländska segelpråmen De Tukker gjorde sin första kommersiella resa som lastfartyg i juli 2023
Den traditionella holländska segelpråmen De Tukker gjorde sin första kommersiella resa som lastfartyg i juli 2023. (Foto: Paul Peleprat/Ecoclipper)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 03 aug. 2023Publicerad: 03 aug. 2023

I juli gjorde en 40 meter lång segelpråm sin första kommersiella resa som lastfartyg och transporterade bland annat ost, vin och olivolja fram och tillbaka mellan Amsterdam och Porto.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jorne Langelaan har ägnat två år åt att återställa den tvåmastade holländska segelpråmen De Tukker till sin ursprungliga funktion som lastfartyg, det rapporterar BBC.

Vinddrivna lastfartyg ersattes

Den traditionella holländska segelpråmen De Tukker kan frakta upp till 70 ton last och ta upp till 12 passagerare. Hon seglar nu under Jorne Langelaans företag Ecoclipper.

Tidigare transporterade hon byggmaterial och andra produkter längs Nederländernas och Tysklands kuster.

På 1800-talet var det vinddrivna lastfartyg som seglade på haven, innan de ersattes av ångmaskinen och mycket större koldrivna fartyg.

Dagens enorma containerfartyg drivs mestadels av tung eldningsolja och sektorn sägs bidra med 3 procent av världens koldioxidutsläpp.

ANNONS

Senaste nytt

Vinddriven segling enda sättet

Jorne Langelaan, som nu är i 40-årsåldern, kom redan i 20-årsåldern fram till att vi behöver återgå till segelfartyg för att transportera last.

Ha arbetade då som besättningsmedlem på det höga segelfartyget Bark Europa, med biologer och klimatforskare på expeditioner till Antarktis.

ANNONS

“Om vi ​​vill hålla fast vid Parisavtalet om klimatförändringar måste vi verkligen behålla fossila bränslen i marken. Vinddriven segling är faktiskt det enda möjliga sättet att fortsätta med långväga transporter och resor i framtiden, säger han till BBC.

Tar mycket längre tid

Enligt honom skulle det ta 70 dagar att segla till Europa från Kina, med ett modernt containerfartyg tar det mellan 30 och 40 dagar.

Dessutom kan containerfartyg transportera 20 500 containrar som tillsammans väger 210 000 ton och De Tukker kan bara ta en bråkdel av det, varför det är dyrare att frakta last med henne.

Jorne Langelaan menar dock att det riktiga ekologiska priset för containerfartyg är att människor blir sjuka av klimatförändringarna.

Vinddrivna lastfartyg gör comeback

Enligt Gavin Allwright, sekreterare för International Windship Association, som har över 150 medlemmar från 50 länder, gör vinddriven fraktsjöfart nu comeback.

Han säger att det är en liten nischsektor som gör comeback i den utvecklade västvärlden och att den har vuxit sedan 2012.

“En drivkraft är bränslekostnaderna som har ökat, och koldioxidskatter kommer in. Och det finns fortfarande rester av (historiska) segellastsystem, till exempel Indiska oceanens Dhows och några små fartyg i drift i områden i södra Stilla havet”, säger han till BBC.

ANNONS

I USA har den 20 meter långa segelbåten Apollonia sedan år 2020 transporterat last upp och ner för Hudsonfloden i delstaten New York.

Fler och större vinddrivna lastfartyg

I framtiden hoppas Ecoclipper kunna bygga upp till 25 vinddrivna lastfartyg med den senaste designtekniken, de kommer alla vara 10 gånger större än De Tukker och kosta cirka 9 miljoner euro styck, drygt 105,6 miljoner kronor.

“Det stora målet med Ecoclipper är att koppla samman kontinenterna för att erbjuda utsläppsfri fraktfrakt”, säger Jorne Langelaan till BBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer:  Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]