Lastbilstillverkaren Scania gör stora satsningar på att elektrifiera transporter. Fram till 2030 vill man att hälften av de nya lastbilarna ska gå på el och att själva produktionen ska vara fossilfri. Men det svenska elnätet kan stjälpa planen.
Scania larmar: Bristande elnät hotar lastbilar
Mest läst i kategorin
Scania mångmiljardsatsar på att producera ellastbilar för att minska utsläpp från transporter, skriver Tidningen Näringslivet. Det behövs, för tunga fordon svarar för omkring en tredjedel av vägtrafikens totala koldioxidutsläpp.
Men det finns en viktig fråga att lösa på vägen: utan el och laddstationer går det inte att sälja lastbilar med eldrift.
”Det spelar ingen roll hur många som vill etablera en laddinfrastruktur om det inte finns el att tillgå”, säger Scaniachefen Emilia Käck till TN.
En av de första frågor som intresserade kunder ställer när de vill köpa en eldriven lastbil är hur lätt det är att ladda. Och i dag är det inte särskilt lätt.
Totalt räknar den europeiska branschorganisationen för fordonsindustrin ACEA med att vi behöver bygga omkring 11 000 publika laddningsstationer av typen MCS (Megawatt Charging System) fram till 2030. Detta för utsläppsmålens skull.
Utan snabbladdningsstationer längs vägarna blir det svårt för fjärrtransporterna.
Scania oroat av elnät
Men många aktörer vittnar om att de inte får tillstånd att bygga laddstationer. Anledningen är ofta begränsningar i elnätet.
Man befarar också att det kan bli elbrist och strömavbrott om stationerna byggs ut men kapaciteten i näten inte är tillräcklig.
”Vi måste kraftsamla och korta tillståndsprocesser för att klara detta. Men frågan är om det räcker? Det räcker heller inte med att bara bygga ny vindkraft, eller kärnkraft eller vad vi önskar oss för fossilfri energi.
Det är massor av delar som vi måste titta på samtidigt”, säger Emilia Käck till Tidningen Näringslivet.
Den förra S-ledda regeringen hade vissa planer för hur man skulle åstadkomma en utbyggnad.
Emilia Käck menar att det ännu är svårt att utvärdera hur den nya regeringen ska möta utmaningen – planerna som hittills har framkommit är ännu inte så detaljerade.