Dagens PS

Scania larmar: Bristande elnät hotar lastbilar

ellastbil
Scania hoppas på en snabb utbyggnad av elnätet. Annars kan transporter inte elektrifieras som tänkt. (Foto: Malin Hoelstad / SvD / TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 30 nov. 2022Publicerad: 30 nov. 2022

Lastbilstillverkaren Scania gör stora satsningar på att elektrifiera transporter. Fram till 2030 vill man att hälften av de nya lastbilarna ska gå på el och att själva produktionen ska vara fossilfri. Men det svenska elnätet kan stjälpa planen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Scania mångmiljardsatsar på att producera ellastbilar för att minska utsläpp från transporter, skriver Tidningen Näringslivet. Det behövs, för tunga fordon svarar för omkring en tredjedel av vägtrafikens totala koldioxidutsläpp.

Men det finns en viktig fråga att lösa på vägen: utan el och laddstationer går det inte att sälja lastbilar med eldrift.

”Det spelar ingen roll hur många som vill etablera en laddinfrastruktur om det inte finns el att tillgå”, säger Scaniachefen Emilia Käck till TN.

En av de första frågor som intresserade kunder ställer när de vill köpa en eldriven lastbil är hur lätt det är att ladda. Och i dag är det inte särskilt lätt.

Totalt räknar den europeiska branschorganisationen för fordonsindustrin ACEA med att vi behöver bygga omkring 11 000 publika laddningsstationer av typen MCS (Megawatt Charging System) fram till 2030. Detta för utsläppsmålens skull.

Utan snabbladdningsstationer längs vägarna blir det svårt för fjärrtransporterna.

Scania oroat av elnät

Men många aktörer vittnar om att de inte får tillstånd att bygga laddstationer. Anledningen är ofta begränsningar i elnätet.

Man befarar också att det kan bli elbrist och strömavbrott om stationerna byggs ut men kapaciteten i näten inte är tillräcklig.

”Vi måste kraftsamla och korta tillståndsprocesser för att klara detta. Men frågan är om det räcker? Det räcker heller inte med att bara bygga ny vindkraft, eller kärnkraft eller vad vi önskar oss för fossilfri energi.

Det är massor av delar som vi måste titta på samtidigt”, säger Emilia Käck till Tidningen Näringslivet.

Den förra S-ledda regeringen hade vissa planer för hur man skulle åstadkomma en utbyggnad.

Emilia Käck menar att det ännu är svårt att utvärdera hur den nya regeringen ska möta utmaningen – planerna som hittills har framkommit är ännu inte så detaljerade.

Läs också:

Laddstationer halkar efter i utbyggnad

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]