Den pågående klimatkonferensen COP26 sätter uppenbarligen press på företagen – nu tänker SAS satsa på “hållbart flygbränsle”.
SAS lovar satsa på "hållbart flygbränsle"
Mest läst i kategorin
Flygindustrin är som bekant en stor utsläppsbov och medan världens ledare lovar stort på klimatkonferensen COP 26 i Glasgow att bland annat minska växthusgasutsläppen drastiskt och upphöra med avskogningen till år 2030 gör även flygbolaget SAS nu ett utspel tillsammans med energijätten Vattenfall, oljejätten Shell och teknikföretaget Lanzatech.
Parterna ska, framgår det, “undersöka möjligheten för världens första storskaliga produktion av hållbart syntetiska flygbränsle”, enligt ett pressmeddelande.
Enligt planen, om den går i lås, ska en produktion startas upp som framställer 50 000 ton syntetiskt flygbränsle – elektrobränsle – per år, “förutsatt ett framtida investeringsbeslut”, heter det.
Det så kallade hållbara flygbränslet ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med hjälp av Lanzajet-tekniken “alcohol to jet”, som den benämns.
Ska fylla SAS tank till 25 procent
År 2030 är målet vid full produktion från anläggningen att 25 procent av SAS globala behov av flygbränsle ska vara hållbart flygbränsle.
De inblandade aktörerna ska nu utföra djupanalyser och någon gång mellan 2026 och 2027 är det att produktionen vid anläggningen, som enligt plan hamnar nära Forsmark, ska vara i gång.
SAS vd Anko van der Werff hoppas att satsningen ska påskynda flygbolagets omställning till netto noll utsläpp.
Anna Borg, Vattenfalls vd, ser det hela som “en verkligt bra möjlighet” för flygbranschen att mer miljövänlig.
Anna Mascolo, vd för Shell Aviation, säger å sin sida att det nu finns potential för att minska flygindustrins klimatavtryck.
Jennifer Holmgren, koncernchef för Lanzatech, konstaterar att det är en utmaning att producera tillräckligt med hållbart flygbränsle och att det är viktigt att få med hela flygindustrin.
Så ser parternas olika roller ut
Projektet har som mål att inleda elektrobränsleproduktion i Sverige. Parterna har skrivit under en avsiktsförklaring och kommit överens om att Vattenfall ska undersöka områdena fossilfri elförsörjning, vätgasproduktion och infångning av koldioxid.
Shell ska titta närmare på bränsleproduktion, logistik och fungera som köpare av elektrobränslet. Lanzatech står för expertisen inom gasfermentering som handlar om att framställa etanol av inkommande gasströmmar, och parterna ska också licensiera Lanzajet-tekniken som konverterar etanolen till elektrobränsle.
SAS deltar som potentiell köpare av elektrobränslet.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.