Propellern är på väg tillbaka inom flygindustrin – som en symbol för en grönare framtid för flyget. Men stora investeringar krävs i branschen.
Propellern gör comeback i satsningar på grönt flyg
Mest läst i kategorin
Flygplan med propeller var lösningen som bröderna Wright använde sig av när människan för första gången flög 1903. Vid slutet av andra världskriget hade innovationen gått så långt att de började ersättas av jetmotorer.
Men nu är propellern på väg tillbaka – och spelar en central roll i futuristiskt designade flygtaxi- och flygplansprototyper. Dagens PS har tidigare berättat om det nya svenska bolaget Heart Aerospace och anrika brittiska Rolls Royce, som båda utvecklar elflygplan.
Propellern – även i jetmotorer?
Bloomberg skriver att propellern också spelar en roll i en radikal ny jetmotor som en dag kan ersätta turbofläktarna på dagens jetliners när klimatförändringarna driver industrin att förnya sig ur fossilbränsleberoendet.
Designen kommer från amerikanska General Electric och franska Safran, och de tror att konceptet kommer att göra av med 20-30 procent mindre bränsle när det rullas ut i mitten av 2030-talet.
Satsningen på innovation skakar hela branschen – jättebolag som Boeing och Airbus måste satsa miljarder dollar på att producera mer miljövänliga plan, och ingen vet ännu vilka teknologier som kommer att fungera och vara tillräckligt skalbara och billiga om 10-20 år.
“Den ekonomiska belastningen av ett felsteg kan dröja kvar i årtionden – eller till och med utplåna ett företag – medan tekniska hinder och regulatorisk granskning hägrar som potentiella vägspärrar”, skriver Bloomberg.
Läs mer: The Propeller Is Making a Comeback in The Pursuit of Greener Air Travel
Läs även: Rolls Royce: Elflygplan kan vara klart inom tre till fem år
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.