Dagens PS

Plastskatten: Rekordökning för soppåsar i plast

Avfallspåsar på rulle rekordsäljer sedan skatten på vanliga bärkassar i plast infördes. (Foto: TT)
Avfallspåsar på rulle rekordsäljer sedan skatten på vanliga bärkassar i plast infördes. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 feb. 2021Publicerad: 22 feb. 2021

Avfallspåsar i plast rekordsäljer sedan plastskatten på bärkassar i plast infördes – och staten har inte fått in önskade 2,1 miljarder kronor från plastpåseskatten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här rapporterar sajten Ehandel, som berättar att även om plastbärkassarna sjunkit drastiskt hos de stora handlarna så är det en rekordökning av avfallspåsar i plast.

På Axfood är beskedet att avfallspåsar på rulle ökat med omkring 80-85 procent sedan slutet av november.

På Ica pratas det om en 64-procentig ökning och på Coop har man sett “nästintill en fördubbling” av försäljningen av avfallspåsar på rulle.

“Vi bedömer att den ökade efterfrågan på dessa ska ses som en effekt av plastpåseskatten”, säger Therese Knapp, presskommunikatör på Coop, till Ehandel.

Hon säger också att köpen av papperspåsar fördubblats medan försäljningen av plastpåsar halverats.

Läs även: Plastpåseförsäljningen ser 70-procentig nedgång »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]