Djurrättsorganisationen PETA lanserar “Vegan Wool Challenge” och uppmanar designers och forskare att utveckla ett veganskt alternativ till fårull. Och vinnaren kommer inte att gå lottlös.
PETA utmanar modebranschen: 10 miljoner i prispotten
Mest läst i kategorin
Det är inte någon hemlighet att mode- och textilindustrin är en stor miljöbov.
Det finns i dag alternativ till animaliskt skinn, och en uppsjö märkningar och certifikat för att kunderna ska kunna konsumera så hållbart som möjligt.
Vad som däremot inte finns är ett hållbart alternativ till fårull.
Vill utmana branschen
Nu vill djurrättsorganisationen PETA uppmana branschen att ta fram ett veganskt alternativ, och lanserar en tävling, skriver dezeen.
Den som först lyckats utveckla ett biobaserat, eller biotekniskt material, med samma känsla, prestanda och som till utseendet liknar ull, vinner 1 miljon dollar av PETA.
PETA hoppas med utmaningen bidra till att minska utsläppen från ullindustrin, samtidigt som organisationen belyser sitt arbete för uppmärksamma grymhet mot djur.
Modebranschens fjärde utsläppsbov
Volymmässigt är ull den mest använda animaliska fibern i mode- och textilbranschen.
Men det är ett av materialen som bidrar mest till metangasutsläpp på jorden.
Materialet som är värst för miljön är plantbaserat syntetsikt läder, därefter kommer siden och bomull, och på fjärde plats alltså ull.
Ullproduktion bidrar så mycket till utsläppen på grund av de stora naturresurser fåruppfödning tar i anspråk, samt den metangas som släpps ut under fårens livslängd.
“Bland djur är får näst efter kor när det kommer till produktionen av metangas”, sa PETA.
En rad företag tävlar redan om att skapa biomaterial som alternativ till läder och siden, gjorda av allt från svamp till naturgummi och risskal.
Materialen har blivit mycket uppmärksammade och anammats av en mängd märken i branschen.
Från Hermès i absoluta lyxklassen, till sportvarumärken som Nike, och kedjor som HM använder i dag nya och mer miljövänliga material i en del av sin produktion.
PETA kräver skalbarhet
Med 1 miljon dollar i prispotten hoppas PETA att sätta fart på utvecklingen.
Men för att vinna, kräver också organisationen också att produktionen av det nya materialet ska kunna skalas upp, samt att det måste användas av någon av världens 10 största varumärken.
Vill du läsa mer om Cleantech, Life Science eller mode? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev.
Läs även: Bolaget som renar havet från bioplast
Läs även: Startup leder hållbar omställning i klädindustrin