Friluftstrenden är hetare än någonsin. Nu vill alla dessutom bära friluftskläder, i en trend som åker snålskjuts på pandemin. ”Friluftstrenden är bestående”, säger Martin Axelhed, vd för Fjällräven.
Outdoor superhett – extra skjuts av pandemin
Mest läst i kategorin
Friluftstrenden är egentligen inget nytt, den har varit trendig under några år.
Men pandemin har gjort att människor hemestrar i ländernas egna naturområden – där utomhusaktiviteterna globalt har ökat markant, skriver Di.
Ökat intresse
Även i Sverige ökar intresset för outdoor-aktiviteter.
Medlemsantalet hos Friluftsfrämjandet nådde rekordsiffror i fjol, samtidigt som trafiken på Svenska turistföreningens vandringssidor ökade med 60 procent.
Nytt mode
Det är inne att vandra, paddla, övernatta i fjällstuga. Trenden märks även inom modet. Kläder som tidigare kunde uppfattas som nördiga är nu superheta.
”Outdoorkläder används nu på ett helt annat sätt. Striktheten kring kontorskläder, framför allt på herrsidan, har försvunnit. En fleecetröja eller en flanellskjorta är okej att ha till vardags. När intresset växer för att välja friluftsprodukter, i stället för snabbt mode, då börjar också människor klä sig på annat sätt”, säger Martin Axelhed, vd för Fjällräven.
Fjällräven har vuxit rejält och finns idag på 73 marknader och omsatte över 1 miljard kronor, enligt bolagets senaste officiella årsredovisning för 2019. Samma år omsatte hela outdoorbranschen nästan 120 miljarder kronor i butiksledet i Europa, enligt siffror från medlemsorganisationen European Outdoor Groups.
Nya märken på marknaden
De etablerade märkena har numera fått konkurrens av nya outdoormärken som dyker upp, bland annat i Sverige.
”De små märkena är snabbfotade och duktiga på att hitta nya vägar. Det jag hoppas på är att de har kraft och ork att göra produkter som är hållbara”, avslutar Martin Axelhed.
Läs mer: Så här kommer vi leva efter pandemin
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.