Dagens PS

Outdoor superhett – extra skjuts av pandemin

Vandra i berg är trendigt.
Outdoortrenden är hetare än någonsin och har ökat under pandemin. (Foto: Simon English/Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 24 feb. 2021Publicerad: 24 feb. 2021

Friluftstrenden är hetare än någonsin. Nu vill alla dessutom bära friluftskläder, i en trend som åker snålskjuts på pandemin. ”Friluftstrenden är bestående”, säger Martin Axelhed, vd för Fjällräven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Friluftstrenden är egentligen inget nytt, den har varit trendig under några år.

Men pandemin har gjort att människor hemestrar i ländernas egna naturområden – där utomhusaktiviteterna globalt har ökat markant, skriver Di. 

Ökat intresse 

Även i Sverige ökar intresset för outdoor-aktiviteter.

Medlemsantalet hos Friluftsfrämjandet nådde rekordsiffror i fjol, samtidigt som trafiken på Svenska turistföreningens vandringssidor ökade med 60 procent.

Nytt mode

Det är inne att vandra, paddla, övernatta i fjällstuga. Trenden märks även inom modet. Kläder som tidigare kunde uppfattas som nördiga är nu superheta.

”Outdoorkläder används nu på ett helt annat sätt. Striktheten kring kontorskläder, framför allt på herrsidan, har försvunnit. En fleecetröja eller en flanellskjorta är okej att ha till vardags. När intresset växer för att välja friluftsprodukter, i stället för snabbt mode, då börjar också människor klä sig på annat sätt”, säger Martin Axelhed, vd för Fjällräven.

Fjällräven har vuxit rejält och finns idag på 73 marknader och omsatte över 1 miljard kronor, enligt bolagets senaste officiella årsredovisning för 2019. Samma år omsatte hela outdoorbranschen nästan 120 miljarder kronor i butiksledet i Europa, enligt siffror från medlemsorganisationen Euro­pean Outdoor Groups.

ANNONS

Nya märken på marknaden 

De etablerade märkena har numera fått konkurrens av nya outdoormärken som dyker upp, bland annat i Sverige.

”De små märkena är snabbfotade och duktiga på att hitta nya vägar. Det jag hoppas på är att de har kraft och ork att göra produkter som är hållbara”, avslutar Martin Axelhed.

Läs mer: Så här kommer vi leva efter pandemin

 

 

 

 

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]