Det blir billigare med diesel och bensin inom kort, samtidigt vill regeringen ta i med hårdhanskarna mot elsparkcyklisterna.
Billigare diesel och krafttag mot elsparkcyklar
Mest läst i kategorin
Efter årsskiftet genomför regeringen sänkningar av både reduktionsplikten och drivmedelsskatten, vilket väntas resultera i billigare drivmedel.
Tidigare vallöften från Tidöpartierna om betydande prisreduktioner diskuteras nu i ljuset av expertanalys.
Enligt Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, kommer priserna på diesel att minska betydligt mer än bensinpriserna beskriver han för SVT.
Beräkningar indikerar en sänkning på mellan fyra och fem kronor för diesel, medan bensinpriset förväntas minska med knappt en krona.
Minskad reduktionsplikt
Reduktionsplikten, en åtgärd för att minska utsläppen från trafiken, sänks från 7,8 procent till 6 procent för bensin och diesel efter årsskiftet. Tidigare åtgärdens syfte var att tvinga drivmedelsleverantörer att blanda in biobränsle i bensin och diesel.
Regeringens bedömning indikerar att sänkningen av reduktionsplikten kommer att leda till en ökning av koldioxidutsläppen med över 4 miljoner ton nästa år. Den parallella sänkningen av drivmedelsskatten förväntas också öka koldioxidutsläppen med ytterligare 350 000 ton.
Kan stiga igen
Trots förväntade prisnedgångar under inledningen av 2023 tror Christian Kopfer att drivmedelspriserna kommer att stiga igen under 2024. En möjlig förklaring till detta är en ökande global oljekonsumtion och minskad konkurrens på oljemarknaden. Få aktörer kan därmed ha kontroll över priserna.
Den underliggande råvarumarknadens utveckling pekar enligt Kopfer mot gradvis ökande priser på drivmedel under det kommande året.
Den exakta varaktigheten av prisnedgången är svår att förutsäga, men förväntas vara snabbare för bensin med tanke på den mindre märkbara sänkningen, medan dieselpriserna kan hålla sig lägre under en längre tid.
Efter årsskiftet sänks reduktionsplikten och likaså drivmedelsskatten – vilket väntas göra det betydligt billigare att tanka.
Tuffare för elsparkcyklar
En annan nyhet som kommer vid årsskiftet är att regeringen nu vill se att elsparkcyklister tecknar en trafikförsäkring.
Hädanefter kommer det vara fordonets ägare som står på försäkringen – och därmed den personen som bär ansvaret. Den som hyr en elsparkcykel tillfälligt kommer vara försäkrad via uthyrningsföretaget, enligt Vi Bilägare.
“Antalet skador med elsparkcyklar har ökat under de senaste åren och regeringen ser därför behovet att skärpa reglerna och främja en säkrare användning. Dessutom ska personer som färdas i trafiken inte riskera att stå utan ersättning, har infrastrukturminister Andreas Carlson tidigare uppgett.
Läs även:
De vill sänka reduktionsplikten – men bara delvis – Dagens PS
Ny bränslechock för svenska bilister – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.