Konsekvenserna kan bli omfattande om man forcerar fram en miljözon i centrala Stockholm. Detta då risk föreligger att många jobb går förlorade.
Nya miljözonen stöter på patrull: "Forcerad tidsplan"
Mest läst i kategorin
Miljözon klass 3 kan införas redan under nästa år i City och i Gamla stan och sedan vara fullt genomförd om tre år.
Då ska bussar och transporter vara eldrivna eller ha utsläppskrav anpassade till Euro 6.
Det här har näringsidkare redan protesterat emot.
Redan i somras konstaterade Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag, att 85 procent av bussbranschen redan kör på fossilfritt biodrivmedel, vilket Dagens PS då kunde rapportera. konstaterade
”Skjut upp det”
Grönlund var klar över vad hon ville göra med förslaget om miljözon:
“Skjut upp det ett antal år tills det finns fordon på marknaden och ha en dialog med branschen innan. Det här gör ju att man förbjuder kollektiva resor”, sade hon.
Nu har sex organisationer inom handel, fastighetsbransch, transporter och besöksnäring tillsammans gjort en konsekvensanalys av förslaget om en miljözon med start 2024.
Senaste nytt
4,7 miljarder
Där konstaterar man att enbart bussar för turist-och beställningstrafik i dag bidrar med 4,7 miljarder kronor till Stockholms besöksnäring, men att man nu riskerar intäkterna.
”Att införa Sveriges striktaste miljözon, i det som är Sveriges näringslivstätaste kluster, riskerar att leda till snedvriden konkurrens, då villkoren för företagande i detta område försvåras och fördyras”, konstaterar organisationen.
2 000 jobb bort
Organisationerna säger sig dela miljöambitionerna men är oroliga över vad man kallar en ”forcerad tidsplan”.
”Ett tänkbart scenario enligt Visita och Svensk handel är att mellan 1 000 och 2 000 arbetstillfällen riskerar att gå förlorade med den forcerade tidsplan som har presenterats”, påpekar de.
Bakom konsekvensanalysen står: Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk handel, Transportföretagen, Sveriges Bussföretag och Visita.
Tillsammans representerar de 18 000 medlemsföretag verksamma i Stockholm, med över 180 000 anställda.
Relaterad läsning:
Stockholm: Problem för näringslivet när miljözoner införs – Dagens PS
Förslaget: Diesellastbilar stoppas i miljözonerna – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.