Dagens PS

Norska laddbolaget Zaptec vill se nya regler i Sverige

elbilar
Elbilar blir en allt vanligare syn i Sverige. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 21 juni 2021

Norska laddbolaget Zaptec växer snabbt både i Norge och Sverige. Bolaget som säljer laddboxar är kritiska till de nuvarande bidragen till svenskar som vill installera laddboxar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det går bra för Zaptec i Norge, där bolaget värderas till 2,8 miljarder kronor på Oslobörsen. Även i Sverige rullar det på – under årets första kvartal ökade omsättningen med 400 procent, jämfört med i fjol.

”Vår framgång bygger på högkvalitativa produkter som är enkla att installera samt ett stort landsomfattande nätverk av certifierade återförsäljare”, säger Anna-Karin Andersen, Zaptecs svenska vd till Di. 

Fler elbilar i Sverige

Även fast vi på långa vägar inte har nått upp till Norges volymer så ökar elbilar och laddhybrider även på de svenska vägar – där de har ökat med över 80 procent på ett år.

Där kan Sverige dra nytta av Norge, där Zaptec använder sig av kunskapen från grannlandet, där det hela handlar om smart laddning.

“Genom intelligenta laddsystem som kan styra laddlasterna till tider på dygnet är elnäten har lägre belastning – till exempel på natten – kan Norge elektrifiera hela sin fordonsflotta utan att egentligen investera en enda krona i näten. Det är en mångmiljardbesparing som görs”, säger Anna-Karin Andersen.

Skärp reglerna

Hon vill nu se en skärpning av det regelverk kring bidragen till svenskar som vill installera laddboxar.

”Smart laddning är även ett sätt för fastighetsägaren att minska sina el- och nätkostnader. Därför borde det vara ett krav på intelligenta laddlösningar för att få de investeringsstöd som finns i dag.”

ANNONS

Bidragen i Sverige uppgår till 10 000 kronor och täcker 50 procent av kostnaderna för utrustning och arbete för den som vill installera en laddbox.

Anna-Karin Andersen beskriver fortfarande den svenska marknaden för laddboxar som omogen – där informationen som visar skillnaden mellan boxar är för dålig.

“Detta framgår inte alltid i kravställningen från beställarna, vilket resulterar i att de riskerar köpa laddboxar som inte är framtidssäkrade, och det blir dyrt i längden.”

Läs mer: Laddstolparna heta på många styrelsebord

 

 

 

 

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS