Dagens PS

Nordsjön kan bli ett "lagringsläger" för koldioxid

Sleipnerplattformen där koldioxid har lagrats under kavsbotten längre än någon annanstans i världen. Norge vill nu lagra ännu mer koldioxid i Nordsjön
Sleipnerplattformen där koldioxid har lagrats under kavsbotten längre än någon annanstans i världen. Norge vill nu lagra ännu mer koldioxid i Nordsjön. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 04 mars 2024Publicerad: 04 mars 2024

Norge menar att Nordsjön kan bli ett “centralt lagringsläger” för infångad koldioxid, men idén gillas inte av alla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Norges regering vill visa att det är både möjligt och säkert att injicera koldioxid i havsbotten och menar att Nordsjön snart kan bli ett “centralt lagringsläger” för föroreande industrier från hela Europa, det skriver CNBC.

Hot mot världshaven

Koldioxidavskiljning och lagring, CCS, till havs handlar om flera olika tekniker som ska fånga upp koldioxid från utsläpp, transportera det till en lagringsplats och förvara det så att det är fastlåst i havsbotten på obestämd tid.

Olje- och gasindustrin har länge hävdat att CCS är effektivt i kampen mot klimatförändringar och förorenande industrier letar mer och mer efter havsbaserad lagring av koldioxid.

Kritiker varnar dock för långsiktiga risker förknippade med permanent lagring av koldioxid under havsbotten.

I kampanjer hävdas att tekniken innebär ett nytt hot mot världshaven och är en farlig distraktion från att göra verkliga framsteg i kampen mot kllimatförändringar.

ANNONS

Senaste nytt

Viktig och tillgänglig teknik

Norges energiminister Terje Aasland är optimistisk om utsikterna för Norges så kallade Longship-projekt, som han säger kommer att skapa en fullständig, storskalig värdekedja för CCS.

“Jag tror att det kommer att bevisa för världen att den här tekniken är viktig och tillgänglig”, sade han vid en videokonferens, skriver CNBC.

ANNONS

Han hänvisade till Longships CCS-anläggning i den lilla norska kuststaden Brevik och sade att han tror att Nordsjön kan bli ett centralt lagringsläger för flera industrier och länder och Europa.

Hanterat koldioxid i 30 år

Norge har länge jobbat med att hantera koldioxid, i nästan 30 år har koldioxid från gasproduktion fångats upp och återinjucerats i havsbottenformationer på den norska kontinentalsockeln.

Koldioxidhanteringsprojekten Sleipner och Snøhvit har varit i drift sedan 1996 respektive 2008 och framhålls ofta som bevis på teknikens lönsamhet.

Vid anläggningarna separeras koldioxid från den gas de producerar, komprimerar den och återinjicerar den under havsbotten.

“Det är flera tusen meter under havsbotten, det är säkert, det är permanent och det är ett bra sätt att ta itu med klimatutsläppen”, säger Terje Aasland till CNBC.

Ska utveckla projektet

Norge planerar nu att utveckla sitt Longship-projekt i två faser, den första ska ha en lagringskapacitet på 1,5 miljoner ton kol årligen och en driftsperiod på 25 år, kolinjektionerna kan börja redan nästa år.

Den andra fasen spås ha en kapacitet på 5 miljoner ton kol. Enligt kampanjer är den mängd kol som ska lagras under havsbotten i båda faserna bara som en loska i havet.

ANNONS

Enligt uppskattningar skulle den koldioxid som injiceras i havsbotten endast uppgå till en tiondel av 1 procent av Europas koldioxidutsläpp 2021.

Läs mer: De ska dammsuga havet på koldioxid Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]