Dagens PS

Nej till gruvbolag om brytning på havsbotten

havet
Nu vill gruvbolagen bryta ovanliga metaller ur havets botten. (Foto: Andreas Hillergren/TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 29 apr. 2022Publicerad: 29 apr. 2022

Gruvbolag vill börja ta fram viktiga metaller från världens havsbottnar. Men det kan få katastrofala konsekvenser, menar miljöorganisationer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kallas för “the deep-sea gold rush”. Många gruvbolag som vill få fram ovanliga och viktiga metaller söker tillstånd om att få borra efter dem på havets botten. I Stilla havet har forskare hittat ett brett bälte som innehåller sällsynta jordartsmetaller som skulle komma till användning i bilmotorer och vindkraftverk.

Problemet är att de ligger 4 000 meter under havet, där 90 procent av alla arter som man hittar är helt nya för vetenskapen, och där vi ännu vet mycket lite om ekosystemen.

Redan 2023 vill gruvbolagen som intresserar sig för fyndigheten ha sina kontrakt klara så att de kan börja med sin utvinning. Men Louisa Casson, som arbetar med Greenpeace kampanj mot projekten, är mycket kritisk. Hon menar att projekten är onödiga och farliga och att de startar bara för att bolag snabbt ska kunna göra vinst.

Fyndigheten mellan Hawaii och Mexiko har varit känd länge, men det är först i och med att man har utvecklat effektiva undervattensrobotar som det verkar möjligt att utvinna något från denna havsbotten.

Frågan har blivit alltmer aktuell eftersom priset på litium och kobolt – båda viktiga ingredienser i litiumjonbatterier – har gått upp. Enligt bankrådgivaren Eleanor Martin, är många stora investerare mycket intresserade av tekniken.

Gruvbolag riskerar ännu okända ekosystem

”För att bygga det antal elbilar vi behöver så kommer vi att behöva ta fram mycket mer av de här metallerna”, säger Martin till The Guardian.

Ebbe Hartz, geolog på Aker BP, ett norskt oljebolag, menar att det är fullt möjligt att borra efter de eftertraktade mineralerna på havsbotten. Det skulle kunna ersätta den oljeborrning som redan pågår, säger hon till The Guardian.

För henne är problemet ett annat – det är dåligt kartlagt hur tillgångarna där ser ut och var vi kommer hitta rätt metaller. Därför menar hon att fyndigheter bör undersökas ordentligt i förväg, gärna med hjälp av AI.

ANNONS

Louisa Casson, kampanjledare på Greenpeace förklarar att de stora spelarna i bilindustrin tycks se och förstå att företagen som vill bedriva gruvdrift på havets botten ägnar sig åt greenwashing. Microsoft, Volvo, BMW och Samsung har alla förbundit sig att inte använda djuphavsmineraler.

”Den här begynnande industrin borde sluta innan den ens har börjat. Vi behöver ställa om till en mer cirkulär ekonomi , där vi slänger mindre pch återvinner mer, i stället för att förstöra en av de sista stora vilda landskapen på botten av våra hav i vinstens namn”, säger Louisa Casson.

Läs också:

Redo bryta metall på havets botten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]