Avfallet används som drivmedel i fabriker i Kambodja – gifterna kan orsaka cancer.
Modemärkenas klädavfall förgiftar fabriksarbetare
Mest läst i kategorin
Avfall från tyg, plast och gummi från minst 19 internationella varumärken som Adidas och Walmart används för att driva ugnar i kambodjanska tegelfabriker, rapporterar Reuters.
Uppgifterna kommer från en ny rapport där en lokal människorättsgrupp har besökt flera tegelfabriker där klädavfall bränns för att spara på bränslekostnader.
Men de som arbetar på fabrikerna vittnar om huvudvärk och andningsproblem – en av dem upplevde särskilt dåligt mående under sina graviditeter på grund av avfallsröken.
Läs mer: Okända tillgången som ska gynna textilindustrin
Kan orsaka cancer
En intern studie från 2020 av FN:s utvecklingsprogram, samt en rapport från 2018 av brittiska akademiker vid University of London, har varnat för att förbränningen av klädavfall kan frigöra en rad toxiska ämnen, inklusive dioxiner som kan orsaka cancer.
I rapporten från 2018 vittnar tegelfabriksarbetarna om regelbundna migränanfall, näsblod och annan ohälsa.
Andra stora märken som omnämns i den nya rapporten är Adidas, Disney, Gap, Primark, Reebok och Under Armour. Flera av dessa uppger att de har inlett egna utredningar för att se om avfallet avleds från godkända avfallshanteringsvägar.
Läs mer: PETA utmanar modebranschen: 10 miljoner i prispotten
80 procent försvinner
Under året har det kommer flera avslöjanden kring vad som faktiskt händer med de stora modemärkenas klädavfall.
I stället för att återvinnas hamnar exempelvis Hennes & Mauritz kläder i fattiga länder där de bara dumpas i stora sopberg eller bränns utan kontroll, visar en granskning av Aftonbladet.
Så mycket som 80 procent av textilierna försvinner på olika sätt utan att återvinnas som det är tänkt.
Därför vill EU nu skärpa kraven på klädtillverkarna med ett obligatoriskt utökat producentansvar liknande det som finns för exempelvis batterier och elektronik. På så vis kan man täcka kostnaderna för hanteringen av textilavfall, skriver TT.
Läs mer: Konsumtionen ökar – därför kan vi inte sluta shoppa
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.