Med mindre batterier kan elbilar bli betydligt billigare. När laddare blir en allt vanligare syn kan snart alla ha råd till elbil.
Mindre batterier är nästa stora steg
Mest läst i kategorin
Elbilskostnaden sitter i batterierna.
Många batteripaket kan kosta runt 20 000 dollar och i USA släpar försäljningen efter många andra länder, där enbart nio procent av alla bilar som säljs är elbilar.
Amerikaner är kända för att värdesätta sin personliga frihet högt och där ingår att kunna köpa billiga bilar och köra dem långa sträckor. Elbilar passar inte in i den bilden för tillfället.
Racet om att kunna leverera billiga elbilar till kunderna är igång och för att kunna konkurrera mot Kina satsar Europa på små elbilar.
Räckvidd i fokus
I USA, precis som på andra håll, pratas det om räckvidd, där kunderna är nervösa att räckvidden inte ska vara tillräcklig. Om batterierna skulle minskas ner avsevärt skulle även räckvidden försvinna – hur kan det vara en bra lösning för potentiella bilkunder? Det tror en av cheferna på Lucid Group, Peter Rawlinson, att det är.
Han ser framför sig en snar framtid om runt fem år när elbilar inte kommer behöva mer än omkring 25 mils räckvidd.
“Du lämnar hemmet fulladdad eftersom du har laddat hela natten. När du sedan kommer till kontoret kan du koppla in den där igen”.
Vill minska batterierna i elbilar
I Lucid Air väger de nuvarande batterierna 660 kilogram. Peter Rawlinson vill skära ner den vikten till en fjärdedel och därmed ha ett batteripaket som väger runt 150 kilogram, enligt WSJ.
“Det skulle innebära att fordonet är mer effektivt. Det kommer leda till en riktigt prisvärd elbil”, säger han.
För att framtiden ska gå honom tillmötes krävs dock lite hjälp på vägen från beslutsfattarna. Antalet allmänna laddare måste först öka markant i USA – först då kan kanske attityden kring elbilar bland kritiska amerikanare förbättras.
Läs även:
Elbilar och elflygplan tävlar om räckvidden – Dagens PS
VW utmanar Tesla med budget-elbilar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.