Med gener tillbaka till andra världskriget, släpps nu underbart söta Microlino ut på gatorna som ett modernt, stadsanpassat microfordon.
Microlino: Smidig utmanare i citydjungeln
Mest läst i kategorin
Kära elscooter-hatare. Jag skrev detta direkt till dig. Tar på mig rollen som din tillfälliga terapeut, för jag har nämligen information att delge som kommer intressera dig.
Jag berättar detta i förtroende och hoppas du kan ta emot informationen på ett tryggt och sansat sätt.
Det är Micro Mobilitys fel alltihopa.
Det var detta Schweiziska bolag som 1999 lanserade den elektriska sparkscootern och därigenom lade grunden till allt det du hatar så mycket.
Det är dem du ska vända dig till och ösa ur ditt hjärtas innersta upprörda källor.
Ett nytt stadsfordon
Och vet du vad? Nu håller de på att göra om det hela.
Men denna gång är det inte trottoarerna de siktar på att “förgifta”. Nu är det vägbanorna som de hoppas fylla med nästa lilla smidiga stadsfordon.
Förstår att du redan nu blir upprörd, men låt mig ändå få berätta lite om Microlino, som deras senaste fordon heter.
Historiskt avstamp
Jag tar avstamp redan 1945.
Tyskland var ett brutet land efter att ha bombats sönder i småbitar av de allierade. Fabriker som försett Wehrmacht med material, hade nogsamt malts ned till tegelhögar och det rådde i stort sett brist på allt. Verkligen allt.
Det blev en lång väg tillbaka mot en verklighet som inte dominerades av ruiner och lemlästade individer. Alla gjorde vad de kunde utifrån de förutsättningar som gavs. Även så biltillverkarna.
Den anrika flygmotortilverkaren, motorcykelbyggaren och biltillverkaren BMW, stod också sönderbombat.
De fabriker som råkade hamna i det som blev den Sovjetiska zonen av Tyskland, startades om under den nya namnet EMW, Eisenach Motoren Werke, och återupptog produktionen av 1930-talets BMW-modeller.
Krigsproduktion
Varumärket BMW, som under kriget byggt flygmotorer så mycket de orkat, fick först statligt förbud att bygga fordon, men kunde från 1948 börja återuppta produktionen av motorcyklar.
Men det var bilarna som hägrade. Men med en en privatmarknad som fortfarande till stora delar gick på knäna, blev det en microbil som blev företagets väg tillbaka.
Tillsammans med italienska Iso skapade BMW microbilen BMW Isetta 1953, som blev en storsäljare och såldes under cirka 10 år i hela 136 367 exemplar.
Och det är denna lilla microbil som nu Micro Mobility tagit tag i.
I alla fall formmässigt så är det BMW Isetta som fått stå modell för den elektrifierade och designuppdaterade variant som nu ska fylla storstädernas kärnor på samma sätt som elscootrarna redan gjort.
Byggd för två
Till skillnad från scootern är Microlino anpassad för två. Kliver in gör du det fortfarande genom fronten som öppnas helt på vid gavel.
Med en 11 kW-maskin klarar Microlino att komma upp i hela 90 km/h, har en räckvidd på 23 mil och laddas enkelt direkt från vägguttaget på bara en timme.
Så – nu vet du lite mer om den bil som du förmodligen kommer få slåss med i städerna i framtiden. I alla fall om Micro Mobility åter får som de vill.
Läs mer:
Mest misslyckade elbilarna (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.