En laddhybrid verkar erbjuda det bästa av två världar, men tillverkarna överdriver effektiviteten. Nu kan nya EU-regler välta branschen över ända, enligt uppgifter i Ny Teknik.
Laddhybrid kan bli osäljbar – nya EU-regler
Mest läst i kategorin
Konceptet verkar bra – den som kör till vardags använder bara bilens batteri, men vid långkörningar får dieselmotorn jobba i stället. Men är det verkligen så det blir?
En studie från Fraunhofer Institute visar att tillverkarna överdriver bilarnas så kallade nyttjandefaktor – alltså hur många gram koldioxid per kilometer de släpper ut. Den är i sin tur mycket beroende av räckvidden på el.
Därför har det inte blivit som tänkt – oftast är det förbränningsmotorn som arbetar och inte bilens batteri, skriver Ny Teknik.
Laddhybrid uppjusteras i utsläpp
Enligt uppgifter till brittiska Autocar kommer nyttjandefaktorn nu att justeras. Resultatet kan bli att en laddhybrid som idag beräknas släppa ut 50 gram per kilometer nu kommer att få sin nyttjandefaktor beräknad till 125 gram per kilometer.
Klarar tillverkarna inte målen blir bilarna sannolikt osäljbara och företagen kan dessutom få böter.
Företrädare för miljörörelsen menar att en uppjustering är rimlig eftersom den bättre motsvarar verkligheten, men i bilindustrin är man förvånad över de nya tongångarna. Det finns nu en möjlighet att laddhybridens dagar i Europa kan vara räknade.
Läs också:
Laddbara bilar blir dubbelt så många 2021 – ökar i hela världen
Bästa laddhybriden – bäst i alla tester
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.