Dagens PS

Klimatforskare: Reduktionsplikten skövlar regnskog

Nästan ingenting av vårt biobränsle kommer från svenska råvaror, reduktionsplikten leder till att regnskog skövlas när biobränsle kräver mark
Nästan ingenting av vårt biobränsle kommer från svenska råvaror, reduktionsplikten leder till att regnskog skövlas när biobränsle kräver mark. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 26 apr. 2023Publicerad: 26 apr. 2023

Klimatpolitiska rådet kritiserar regeringen för att den vill sänka reduktionsplikten och menar att det bidrar till att Sverige inte kommer nå uppsatta miljömål, men en klimatforskare håller inte med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I samarbete med Sverigedemokraterna har regeringen uttryckt en önskan att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, vilket är den största orsaken till att Sverige ser ut att inte kunna nå sina klimatmål för 2030, det rapporterar Tidningen Näringslivet.

Bara bra på pappret

Stefan Wirsenius, docent i miljö- och resursanalys av jordbrukssystem vid Institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap på Chalmers tycker dock att detta är bra.

Enligt honom ser höga nivåer av biobränsle bara bra ut på pappret och är i praktiken inte bra för klimatet.

Ger minskad koldioxidinfångning

“Mina studier visar att biobränslet på svenska nivåer är sämre för klimatet. Klimat- och miljökostnaden för biobränsle är att markanvändningen ökar vilket leder till avskogning av främst regnskog i andra länder”, säger han till Tidningen Näringslivet.

Han förklarar att skogen binder koldioxid, varför minskningen av koldioxidinfångning är större än den nytta biobränslet skapar genom minskade utsläpp.

Nästan inga svenska råvaror

Om biobränsle kommer från rätt källor, som ris, grenar och restprodukter från skogsindustrin, kan små mängder biobränsle vara bra för klimatet, menar han.

ANNONS

Enligt honom kommer dock nästan ingenting av vårt biobränsle från svenska råvaror, enligt hans beräkningar krävs cirka en miljon hektar mark för att täcka reduktionsplikten i svensk transportsektor.

“Grovt räknat är det samma areal som vi i dag använder för att producera ätbara grödor i Sverige och då har vi inte ens kommit upp i 20 procent biobränsle på totalen”, säger Stefan Wirsenius till TN.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Utsläppen minskar – mer biodrivmedel krävs ändå

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS