Dagens PS

Klimatdebatt påverkar unga storstadskvinnor mest

Kvinnor påverkas mer av klimatdebatten än män, men trots det är det vanligare att kvinnor köper onödiga saker som de inte ens har plats för. (Foto: TT)
Kvinnor påverkas mer av klimatdebatten än män, men trots det är det vanligare att kvinnor köper onödiga saker som de inte ens har plats för. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 21 nov. 2020Publicerad: 21 nov. 2020

Två av tre kvinnor (66 procent) uppger i ny rapport att klimatdebatten påverkar deras konsumtion.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I undersökningen, gjord av YouGov på uppdrag av Elfa, svarar samtidigt 46 procent av männen att debatten om klimatet påverkar deras konsumtion.

Av deltagarna i enkäten framgår det att den grupp som utifrån konsumtionen påverkas mest av klimatdebatten är unga kvinnor i storstaden.

Dock ökad klimatmedvetenhet tenderar kvinnor att shoppa saker som de inte har plats för.

“Vi ser att kvinnors konsumtion i allt större utsträckning påverkas av klimatdebatten, men det är fortfarande männen som är bäst på att nyttja sin garderob och inte köpa saker de ej har plats för. Vi behöver inspirera varandra för att kunna göra skillnad på riktigt”, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa, i pressmeddelandet.

Kvinnorna köper i högre utsträckning onödiga saker

Närmare hälften (48 procent) av männen och ännu fler kvinnor alltså (58 procent) uppger att de har köpt saker som de inte har någonstans att förvara.

Samtidigt svarar var tredje person att de bara använder hälften av sina kläder och skor regelbundet. För att ändå få plats med nya saker återvinner fyra av tio kläder och skor de inte använder.

Nästan var fjärde person (24 procent) kastar sakerna medan var femte (21 procent) säljer det som inte används.

Unga vuxna och barnfamiljer tillhör de grupper som återvinner kläder och skor mest, medan pensionärer och äldre utan både jobb och barn återvinner minst.

ANNONS

Läs även: Klimathotet: Nu lanserar de Unsubscribe Friday »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]