Dagens PS

Investeringar från Kina ger Europa elbilar

Kina satsar på batterier till Europa. Den kinesiska batteritillverkaren CATL:s bygge av det som ska bli Europas största anläggning för masstillverkning av batterier pågår i Debrecen, Ungern
Kina satsar på batterier till Europa. Den kinesiska batteritillverkaren CATL:s bygge av det som ska bli Europas största anläggning för masstillverkning av batterier pågår i Debrecen, Ungern. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 01 juni 2023Publicerad: 01 juni 2023

Europa är världens näst största marknad för elbilar, efter Kina, något som ger de redan stora kinesiska batteritillverkarna möjlighet att växa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året var mer än var femte bil som såldes i Europa elektrisk, men här finns relativt få batteritillverkare, det rapporterar Reuters.

Fyrdubblade globala investeringar

Kinesiska batteritillverkare levererar redan till europeiska bilmärken som BMW, Volkswagen och Stellantis, det kan dock vara riskabelt att lita för mycket till de kinesiska batteritillverkarna.

Kinesiska batteritillverkare, som marknadsledaren Contemporary Amperex Technology, CATL, Svolt, Envision och Eve Energy, skrämmer Europas försörjningskedjor för elbilar.

Jämfört med 2021 fyrdubblade Kina sina globala investeringar i batterier förra året, till 14,2 miljarder euro, cirka 164,5 miljarder kronor, det visar data från Rhodium, enligt Reuters.

ANNONS

Senaste nytt

Bygger nya fabriker i Europa

Investeringar i byggen av nya fabriker i Europa var större än utgifterna för fusioner och förvärv. Även bolag som Shanghai Putailai New Energy Technology, som tillverkar anoder söker sig västerut.

De kinesiska bolagen kommer förändra Europas nystartade elbilsindustri, bland annat kommer de kontrollera kostnaderna.

Fördelar för kinesiska bolag

ANNONS

Enligt en undersökning av Benchmark Mineral Intelligence var aprilpriserna för celler, de moduler som sätts ihop för att skapa ett batteripaket, ofta över en fjärdedel lägre i Kina än i Europa.

För att kunna konkurrera kommer de europeiska batteritillverkarna behöva kämpa, de är heller inte lika stora som sina kinesiska rivaler.

Reuters skriver att enligt Bernstein stod CATL för över en tredjedel av den globala batteriförsäljningen under årets första kvartal.

Blir Europas största fabriker

Bolagets anläggning i Ungern med planerad produktionsstart 2025, kommer bli Europas största anläggning för massproduktion av batterier med en årlig kapacitet på 100 gigawattimmar.

Dessutom satsar Putalis svenska fabrik på att bli Europas största fabrik för tillverkning av anoder.

En annan fördel som de kinesiska batteritillverkarna har är tillgång till prisvärda råvaror, kinesiska bil- och komponenttillverkare köper in sig i gruvor och producenter av batteriråvaror.

De senaste fem åren har, enligt data från Dealogic, 40 procent av sådana affärer involverat kinesiska köpare.

De senaste två åren har, enligt Wall Street Journal, kinesiska bolag spenderat ungefär 4,5 miljarder dollar, cirka 48,5 miljarder kronor, på att förvärva andelar i litiumgruvor.

ANNONS

Mer avancerad teknik

Dessutom erbjuder kinesiska tillverkare mer avancerad teknik, som exempelvis litiumjärnfosfat-kemi, som gör batterier billigare och säkrare.

Det har europeiska eller sydkoreanska rivaler som LG Chem och Samsung, ännu inte tillverkat i kommersiell skala, skriver Reuters.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Northvolt-grundaren: Kina-batterier miljöbovar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Motor

Svenskar sämre än andra på att backa 

15 nov. 2024
ANNONS