Modejätten Zalando siktar på att fram till 2025 minska sina operativa koldioxidutsläpp med 80 procent och koldioxidutsläpp från tillverkning av egna varumärken med 40 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.
H&M-rival lovar minska utsläpp med 80 procent
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Målen, som är de första vetenskapligt baserade, är fastställda i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål.
”Att få våra vetenskapligt baserade mål godkända är en viktig milstolpe för vår hållbarhetsstrategi. Vi ser att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och fortsatt kommersiell framgång för modeförsäljning online”, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando.
Zalando uppger att de även tänker påverka värdekedjan i positiv riktning. Detta genom att bolaget åtar sig att få 90 procent av sina huvudpartners att fastställa egna vetenskapligt baserade mål för minskade koldioxidutsläpp.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS