Dagens PS

H&M-rival lovar minska utsläpp med 80 procent

Klädjätten Zalando redovisar i dag definitiva siffror för det andra kvartalet som är i linje med vad bolaget nyligen flaggat för. (Foto: TT)
Klädjätten Zalando redovisar i dag definitiva siffror för det andra kvartalet som är i linje med vad bolaget nyligen flaggat för. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 02 juni 2020

Modejätten Zalando siktar på att fram till 2025 minska sina operativa koldioxidutsläpp med 80 procent och koldioxidutsläpp från tillverkning av egna varumärken med 40 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Målen, som är de första vetenskapligt baserade, är fastställda i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

”Att få våra vetenskapligt baserade mål godkända är en viktig milstolpe för vår hållbarhetsstrategi. Vi ser att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och fortsatt kommersiell framgång för modeförsäljning online”, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando.

Zalando uppger att de även tänker påverka värdekedjan i positiv riktning. Detta genom att bolaget åtar sig att få 90 procent av sina huvudpartners att fastställa egna vetenskapligt baserade mål för minskade koldioxidutsläpp.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS