I mitten av december provflögs en nedskalad modell av Svenska Heart Aerospaces eldrivna passagerarflygplan ES-19.
Heart Aerospace har testflugit elflygplan
Mest läst i kategorin
Det svenska bolaget Heart Aerospace utvecklar elflygplanet ES-19, som ska kunna ta 19 passagerare. Nyligen tog bolaget ett kliv framåt i sin utveckling av det eldrivna planet när en nedskalad modell provflögs.
Under året har bolaget också ökat sin personalstyrka med cirka 80 medarbetare, från 10 heltidsanställda till ett team på 95 personer.
Gick enligt plan
Testflygningen av den nedskalade modellen av ES-19 gick enligt plan. Under testflygningen styrdes den nedskalade modellen av planet från marken.
”Det är en väldigt häftig känsla”, säger bolagets vd och medgrundare Anders Forslund till Breakit.
Han säger vidare att de nu håller på att validera maskinens aerodynamik för att se till att planet flyger som det ska, vilket det gjorde under testflygningen. Testmodellens vingspann är 4,6 meter och testflygningen är en ny milstolpe i Heart Aerospaces utveckling av ett helelektriskt passagerarplan. Planet är avsett för kortare sträckor och väntas kunna tas i bruk av kommersiella flygbolag år 2026.
Tester på marken
Nästa steg i utvecklingen av det helelektriska passagerarplanet är en så kallad markdemonstration med ett plan i full skala. Då genomförs flera tester på marken av sådant som avionik, avisningssystem och trycksättning.
”Det svåra med flygplan är att det är en samling av en massa olika funktioner och tekniker. Och allt måste vara i synk i utvecklingen. Vi kan ha 99 av 100 saker på plats, men om en grej är försenad eller saknas så fördröjer det hela processen. Så nu identifierar vi alla delsystem i flygplanet och jobbar mycket med att hitta rätt underleverantörer”, säger Anders Forslund till Breakit.
Han konstaterar att ett flygplan är som en byggsats i lego, ett samarbete mellan flera olika underleverantörer över hela världen och allt måste fungera.
Olika typer av batterier
Bolaget måste dessutom anpassa flygplanets system efter vetskapen att de batterier som kommer användas år 2026 inte är desamma som dagens och sannolikt inte heller desamma som kommer finnas ännu längre fram i tiden.
Flygplanet måste alltså konstrueras så att olika typer av batterier kan användas eftersom batterier hela tiden utvecklas och förbättras. Anders Forslund berättar att de batterier som kommer användas när flygplanen tas i bruk kommer hålla i cirka ett år, sedan kommer de behöva bytas ut.
”Det mest hållbara sättet att använda ett batteri är att använda det till det är helt slut. Det låter kanske som kort tid att batteriet är slut efter ett år, men det är en extremt hög utnyttjandegrad av de här batterierna. Och självklart kommer vi att jobba med återvinning av batterierna när de är slut”, säger Anders Forslund till Breakit.
I somras tog Heart Aerospace in en nyemission på cirka 300 miljoner kronor. Bolaget har ingått ett avtal med United och Mesa om leverans av 200 flygplan.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.