Greenwashing är en taktik som företag använder för att framstå som mer klimatvänliga än vad de i själva verket är. Dagens PS avslöjar tre viktiga detaljer som du behöver ha koll på – så att du kan välja bort klimatbluffarna.
Greenwashing – så avslöjar du bluffen
Mest läst i kategorin
Allt fler konsumenter efterfrågar hållbara och klimatsmarta alternativ, och lockas därför av företag med en grön profil. Många håller vad de lovar, och jobbar hårt för att minska sina utsläpp eller på andra sätt bidrar till en mer hållbar värld. För andra är “hållbarhet” och “klimatvänligt” inte mer än tomma ord, som de använder för att framstå som mer miljömedvetna än vad de i själva verket är.
Du har säkert hört ordet förr – greenwashing.
En bransch som just nu ser ett ökat intresse för klimatsmarta alternativ är resebranschen. Enligt en undersökning av World Travel & Tourism Council och Trip.com Group som presenterades i januari, svarade nästan 60 procent av resenärerna att de har valt mer hållbara resealternativ under de senaste åren, och nästan 70 procent svarade att de aktivt letar efter hållbara resealternativ. Det rapporterar CNBC.
Men för resenärer kan det vara svårt att hitta företag som faktiskt håller vad de lovar.
“Du hittar ett hotell som säger att det är hållbart, och sedan använder du deras små reseförpackningar med shampoo och duschkräm,” säger James Thornton, vd för reseföretaget Intrepid Travel.
“Att ett företag säger att det är ‘100 procent hållbart’ eller ‘ekologiskt’ betyder egentligen ingenting”, säger Thornton.
Han uppmanar konsumenter och resenärer att vara uppmärksamma när de ser orden, och att läsa på vad företaget faktiskt menar. Här är tre saker att hålla koll på:
Just hoppat på trenden?
Läs på om företagets historia. Har de haft en grön profil under en längre tid, eller verkar det som att de just hoppat på en trend?
Även om företaget nyligen har börjat att använda ord som “hållbart” eller “ekologiskt”, betyder det inte automatiskt att de bluffar. Men du som konsument gör ändå klokt i att fortsätta gräva lite till. Finns den gröna profilen inte i företagets stadgar, utan bara i marknadsföringen? Då rör det sig troligen om greenwashing.
Senaste nytt
Hur mycket utsläpp?
Den här punkten är särskilt viktig för dig som letar efter hållbara företag inom reseindustrin. Leta efter konkreta siffror: hur mycket koldioxidutsläpp har företaget per år?
“Det bästa som ett resebolag kan göra är att börja mäta växthusgaserna som man släpper ut”, säger James Thornton.
Vetenskapsbaserade Science Based Targets Initiative har listat företag som gått med på att minska sina utsläpp. Företag inom turism som vill minska sina utsläpp finns listade på The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism.
Finns ett certifikat?
Leta efter certifikat som talar om att företaget är certifierade som gröna och hållbara. Ett av de mest kända är B Corp Certification, som är ett oberoende certifieringssystem. För att få ett certifikat från B Corp Certification, som håller i tre år, görs en utvärdering av företaget.
Några av företagen som har detta certifikat är bland andra Ben & Jerry’s och Aesop.
Läs även: Tydligare regler ska motverka greenwashing
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.