Världens flygflotta kan inte ställa om i den takt som det var tänkt. De olika kedjorna halkar efter rejält och de fossilfria flygen når inte målen och måste därför tänka om och nysatsa på inhemsk produktion av biobränsle.
Fossilfria flygen når inte målen – måste nysatsa


Mest läst i kategorin
I nuläget står världens flygflotta enbart för runt tre procent av de globala utsläppen men i takt med att flygresandet snabbt ökar kommer även utsläppen att skjuta i höjden.
Flygbranschen kritiseras
Flygbranschen har länge kritiserats för att inte göra tillräckligt för att få ner sina utsläpp och bolagen har under de senaste åren rullat ut klara mål för att ändra utvecklingen.
2030 är ett år som ofta nämns i sammanhanget då flygbolagen har lovat att ha kommit en bra bit på vägen när det gäller till exempel biobränslen.
Att frakta tidigare använd matolja som tillverkas i Asien för att sedan skeppas till Europa är ingen hållbar lösning, och nya produktioner måste därför få fart på europeisk mark, men problemet är att bolagen inte vet om det kommer att löna sig i det långa loppet när priserna på biodrivmedel snabbt svänger och den gröna vågen befinner sig i en ordentlig uppförsbacke för närvarande.
“Tillverkarna är redo och vi är också redo. Men det måste till någon form av extern finansiering
för att minska risken i projekten, säger Mads Brandstrup Nielsen, chef för hållbarhetsfrågor på SAS, till SvD.
Även bolag Airbus och Boeing som tillverkar flygplanen släpar efter.
Senaste nytt
Fossilfria flygen når inte målen
Därmed blir samtliga leveranskedjor försenade när det helt enkelt inte finns flygplan som ska klara hållbara drivmedel. För grön vätgas behövs dessutom helt nya flygplan, och även det segmentet släpar efter.
“Den bredare vätgasekonomin är för närvarande fem till tio år efter” jämfört med hur läget såg ut för fem år sedan, uppger Airbus som tidigare hade som mål att ha ett vätgasflygplan klart till 2035.
Biodrivmedel är samtidigt rejält mycket dyrare än fossilt bränsle, så flygbolagen måste hitta sätt att komma över bränslena billigare eller helt enkelt lägga på prisökningen på resenärerna.
I en tid då flygpriserna äntligen börjar justeras ner till samma låga nivåer som före pandemin.
Läs även:
Framtidens flygplan – en flygande triangel? Dagens PS
Flygstrejken i Tyskland slår hårt mot svenska resenärer. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.