Statliga incitament hjälpte för cirka 15 år sedan till att starta en biobränsleboom i USA och nu konsumerar etanolfabriker cirka en tredjedel av landets årliga majsskörd.
Forskare tvistar om hur gröna biobränslen är
Mest läst i kategorin
År 2005 antog USA:s kongress en lag som skapade Renewable Fuel Standard, RFS, som kräver kraftiga ökningar av användningen av biobränslen. 2007 ökade kongressen biobränslemålen, rapporterar Arstechnica.
Bränslebolag kunde uppfylla målen genom att blanda i mer etanol i bensin eller genom att komplettera standarddiesel med en version av diesel gjord av vegetabilisk olja eller animaliskt fett. Det här skapade USA:a biobränsleboom.
Fabrikerna förbränner fossila bränslen
Att odla den tredjedel av USA:s totala majsskörd som etanolfabrikerna konsumerar, vilket är cirka 130 ton majs, kräver 100 000 kvadratkilometer mark. Förutom majsen används dessutom varje år över fyra miljoner ton sojabönolja till dieselbränsle, och mängden ökar snabbt.
Biobränslen var tänkta att minska utsläppen av växthusgaser eftersom kolet i dem återvinns och trots att de fabriker som förvandlar majs till etanol vanligtvis förbränner fossila bränslen antog man ändå att det skulle ge en nettofördel för klimatet.
Använder mark som kunde producera mat
Forskare varnar för att produktion av biobränsle i denna skala kostar eftersom den använder mark som annars skulle producera mat, eller utgöra habitat för fåglar och vilda djur, med grås och träd som fångar in koldioxid.
Statliga myndigheter som förlitade sig på resultat av ekonomiska modeller drog dock slutsatsen att kostnaderna skulle vara små och att om bensin och diesel ersätts med biobränsle skulle det bidra till att uppnå målen om minskade utsläpp av växthusgaser.
Har släppt ut stora mängder koldioxid
Nyligen återuppväckte, Tyler Lark, en geograf vid University of Wisconsin-Madison, och hans kollegor debatten om att odla grödor som används för att göra bränsle till bilar och lastbilar. De drog i en studie från februari i år, slutsatsen att lagen som skapade biobränsleboomen övertygade bönder att plantera majs på miljontals hektar mark som annars skulle blivit grässlätter.
Forskarna drog slutsatsen att den markomvandlingen har släppt ut stora mängder koldioxid och andra växthusgaser, och därmed gör etanolbränsle lika dåligt för klimatet som den bensin det är tänkt att ersätta.
Motsatte sig studiens slutsats
Bönder och biobränslegrupper protesterade mot fynden och mot Tyler Lark. En branschorganisation för biobränslen krävde att han och studiens medförfattare skulle svartlistas från regeringens expertpanel om förnybara bränslen.
Studien kom mindre än två veckor innan Ryssland invaderade Ukraina och provocerade fram en prisökning på både mat och energi. Kontroversen pågår och samtidigt diskuterar forskare och ekonomer om hur tillförlitliga de ekonomiska modellerna som används för att utvärdera biobränslen är.
“Resultaten från dessa modeller drivs mer av antaganden än av faktisk information”, säger Stephanie Searle, ekolog specialiserad på hållbarhet för biobränslen vid International Council on Clean Transportation, till Arstechnica.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Kravet: Skattefria biodrivmedel!
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.