“Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen”, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Företag kör miljövänliga lastbilar – åker på skattesmäll
Mest läst i kategorin
Han uttalar sig i ett pressmeddelande där han konstaterar att kostnaderna kan öka med upp till 30 miljoner kronor om året för ett åkeri med 150 biogaslastbilar.
Skattebefrielse har tidigare gällt för biogas, men det försvann med en dom i EU-domstolen som den svenska regeringen inte överklagat.
Dess för innan, på sommaren 2020, hade EU-kommissionen godkänt en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse på biogas.
Då passade flera företag i den svenska åkeribranschen på att köpa miljövänliga lastbilar i linje med klimatmålen och den gröna omställningen.
Uppochnervända världen – straffas för sin gröna linje
Nu straffas samma åkerier trots sina fossilfria ambitioner av EU-domstolen. Transportföretag drabbas av en prischock på 10 kronor milen om de använder biogas som drivmedel, enligt Transportföretagen.
Tidningen Näringsliv, TN, berättar att Frigoscandia köpte 73 nya biogaslastbilar bara under fjolåret.
“Vi tog ett strategiskt beslut att vara fossilfria till 2025 och valde biogasen som en av vägarna framåt”, säger företagets hållbarhetschef Anders Orwinger.
Men nu blir det inget avdrag hos Skatteverket för den gröna investeringen. Frigoscandia tvingas i stället lägga kostnadsökningen på redan pressade livsmedelsföretag, uppger Anders Orwinger.
Skatteverket har tidigare varje år beviljat avdrag eller återbetalning till cirka 700 företag med drygt 1,5 miljarder kronor, enligt Transportföretagen, framgår det.
Fruktar retroaktiv skattesmäll
Risken finns att åkerier även åker på en skattesmäll retroaktivt.
“Skulle det bli retroaktiv inkrävning av skatten tror vi att det skulle ge stora följder för branschen. Likviditeten finns inte i de mindre åkerierna. Delar av våra underleverantörer är familjeföretag med tre-fyra gaslastbilar, vilka skulle få allvarliga problem att betala en retroaktiv skattesmäll”, säger Anders Orwinger till TN.
Han varnar för att många företag i branschen, som en följd av den snabba förändringen på området, bromsar sin gröna omställning och gasar på nytt med fossildrivna lastbilar.
“Tajmingen kunde inte vara sämre”
Skattesmällen kommer lika plötsligt som olägligt och den svenska transportsektorns dröm om biogaslastbilar och en grön omställning i symbios med livsmedelsbranschen ser nu att stanna vid en dröm på grund av stelbent politik och snårig byråkrati.
“Vi kan inte ta något för givet, vilket påverkar våra långsiktiga investeringar. Hade beslutet kring biogas legat till 2030 hade vi kunnat ställa om, men i stället så avslutas allt på tre månader. Tajmingen kunde inte vara sämre, med tanke på inflation, löneförhandlingar och så vidare”, säger Foed Meliane, vd på Widrikssons logistik, till TN.
Läs även: Försäljningen av biogas till åkerier ökar explosionsartat
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.