Greenwashing är ett utbrett problem inom många bolag. Nu utreder EU-kommissionen sammanlagt 20 flygbolag gällande uppgifter om utsläppskompensering.
Flygjättarna utreds – misstänks för greenwashing
Mest läst i kategorin
Det är inte första gången europeiska flygbolag är i blåsväder gällande greenwashing och framställer sig som mer miljövänliga i sin marknadsföring, än vad de är i verkligheten.
Flygbolagen misstänks för greenwashing
Nu är det dags igen, denna gång då EU-kommissionen nu utreder sammanlagt 20 flygbolags uppgifter om utsläppskompensering. Det handlar om flygbolag som Finnair, SAS, Norwegian, Air France, KLM och Lufthansa.
EU-kommissionen uppmanar flygbolagen att inom en månad svara på om uppgifterna inom marknadsföringen stämmer, eller om den är uppblåst för att locka konsumenter som blir allt mer miljömedvetna.
Europas konsumentorganisation, BEUC, har till exempel tidigare sågat flygbolagen för greenwashing-påståenden. Nu följer EU-kommissionen alltså samma spår.
Finnair del av utredningen
Finnair bekräftar för Yle att flygbolaget är del i utredningen.
Det är emellertid inte första gången Finnair är involverat i greenwashing. Tidigare i år prickades bolaget av konsumentombudsmannen för vilseledande miljömarknadsföring.
Finnairs kommunikationsdirektör Päivyt Tallqvist vill dock inte uttala sig om den senaste kritiken är befogad.
”Vi bekantar oss noga med det brev vi har fått och de observationer som framförs och så svarar vi på dem”, uppger Päivyt Tallqvist.
Styrkas vetenskapligt
När till exempel flygbolagen visar upp sina hållbarhetsmål – måste dessa kunna styrkas vetenskapligt. Det står klart sedan EU under våren godkände ett direktiv som gör det svårare för greenwashing att slinka igenom bolagen.
Läs även:
Polestar sågas i Kina – “väljer hellre BYD”. Dagens PS
Vi går en blöt värld till mötes. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.