Resandet med tåg ökar för klimatets bästa, men infrastrukturen i Sverige hänger inte alls med i svängarna utan är undermålig.
Fler vill åka tåg i Sverige – spåren räcker inte till
Mest läst i kategorin
Det finns för lite järnväg och tågsträckor för den ökande efterfrågan på tåg.
Samtidigt vill allt fler statliga myndigheter, företag och privatresenärer i Sverige välja det mer klimatvänliga sättet att resa med tåg framför flyget.
Det skriver Dagens Nyheter och uppger att både SJ och Trafikverket konstaterar att ekvationen inte går ihop.
SJ-topp – “väldigt trångt”
“Järnvägarna har inte byggts ut i samma takt som resandet ökat. Den här kraftigt ökade trafiken har gjort att det är väldigt trångt”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik vid SJ, till tidningen som berättar med hänvisning till just SJ att tågresandet i Sverige fördubblats de senaste 20 åren och att det 2019 låg på rekordnivåer, alltså året innan pandemin bröt ut.
DN har tagit fram siffror över bland annat upphandlingar av Trafikverket som visar att trycket på järnvägen ökat konstant de senaste fem åren och att det fortsätter även under 2022.
Det handlar om en nära 50 procentig ökning av antalet beviljade så kallade tåglägen bara under de senaste fyra åren, mellan 2017 och 2021, enligt Trafikverkets tågplan som refereras i artikeln.
Senaste nytt
Även godstrafiken ökar
Utöver det ökar godstrafiken, samtidigt som Trafikverket uppges ha fler planerade och tidsödande spårarbeten än på längre.
Kontentan av det hela är att det blir ännu mer trångt på befintliga spår.
“När det blir så här fullt i anläggningen så får vi större konsekvenser av störningar. Är det glesare mellan tågen kan man hämta tillbaka förseningar och hantera störningar utan att de påverkar så många andra avgångar”, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets chef för verksamhetsområde tåg, till DN som berättar att SJ:s bedömning är att kapaciteten på tågsträckor kommer ta slut på ännu fler håll i landet inom en tioårsperiod.
Kritiskt läge för stambanorna
Dessutom kommer stambanorna till Stockholm, Göteborg och Malmö inte stå klara förrän 2045, enligt Trafikverket, framgår det.
Ombyggda X2000-tåg med fler vagnar, nya regionaltåg – det görs satsningar för att förbättra situationen. Trots det ökar restiden och det blir allt svårare att få tag i biljetter till attraktiva sträckor där populära tåg oftast redan är fullsatta, åtminstone under helger.
Dan Olofsson på SJ slår fast i DN att den nationella planen för tågtrafiken som finns är för långsam och att de flaskhalsarna “kunnat åtgärdas snabbare”.
Läs mer: Julrusch – då ställer SJ in avgångar
Läs även: SJ ställer in fler tåg: “Ber om ursäkt till alla”
Läs vidare: SJ-chef får lämna uppdrag efter schemakaos
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.