Dagens PS

EU:s elnätsproblem bromsar bygget av laddstationer 

Elnätsproblem och långa tillståndsprövningar bromsar bygget av laddstationer i EU
Elnätsproblem och långa tillståndsprövningar bromsar bygget av laddstationer i EU. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 04 dec. 2023Publicerad: 04 dec. 2023

Förra veckan tillkännagav EU-kommissionen planer på att uppgradera unionens elnät, i planen ingår att åtgärda den brist på ström som drabbar laddstationer för elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den byråkrati som förhindrar framstegen mot grönare transporter inom EU ökar, det säger energibolag och industrigrupper till Reuters.

Stor variation inom EU

Elektrifieringen av transporter är en av de viktigaste grundstenarna i EU:s mål att nå koldioxidneutralitet 2050.

Från 2035 kommer försäljning av fordon som släpper ut koldioxid förbjudas, därför vill EU utveckla ett nät av laddstationer.

Hur lätt det går att bygga laddstationer för elbilar varierar oerhört mellan olika EU-länder. Enligt en industrikälla försenades ett bygge i Tyskland i flera månader på grund av regler som skyddar ett enskilt träd.

En annan laddstation på en trafikerad motorväg fördröjdes i 10 månader innan den godkändes på grund av en bullerutvärdering.

ANNONS

Senaste nytt

Tillstånden ett problem

“Även om arbetet med att installera en snabb och ultrasnabb laddningspunkt bara kräver två till tre veckors arbete, på grund av olika administrativa krav i Spanien, kan hela processen … pågå från ett till två år”, säger det spanska energibolaget Repsol till Reuters.

Enligt branschgruppen Charge Up Europe inser EU-kommissionen att tillstånden är ett problem, men har ändå inte föreslagit några konkreta åtgärder.

ANNONS

Enligt tidslinjen i EU-kommissionen nu tillkännagivna planer på att uppgradera unionens elnät väntas riktlinjer för att medlemsländerna ska påskynda tillståndsgivningen först under de kommande två åren.

Det saktar ned utbyggnaden av laddningsnav för elbilar i alla 27 medlemsländer och riskerar EU:s mål att fasa ut bensin- och dieselfordon.

Tre längre tid

“Den tid som behövs för att ansluta el-laddningspunkterna till nätet kan verkligen ses som en barriär för att påskynda införandet av elbilar och måste hanteras”, skriver en talesperson för kommissionen i ett mejl till Reuters.

De senaste åren har den tid det tar att installera en snabbladdningsstation ökat från sex månader till i genomsnitt två år när bolag ska ta sig igenom alla regler, enligt fyra EV-laddningsbolag.

Charge Upo Europe uppskattar att det totala antalet offentliga laddstationer kommer öka med nio gånger till 2023, men antalet elbilar kommer öka tio gånger.

EU:s ambition att utveckla ett nät av laddstationer för elbilar har skapat flaskhalsar hos kraftbolag och tillsynsmyndigheter som inte varit beredda på den ökade efterfrågan.

Hittills körs endast 5,4 procent av alla 286 miljoner personbilar i EU på alternativa bränslen, inklusive el, det skriver Reuters.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Mercedes lastbils-vd: Infrastrukturen för laddstationer undermålig Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]