Dagens PS

Elbil inte alltid renare än dieselbil

En elbil är inte alltid det bästa alternativet ur miljösynpunkt
En elbil är inte alltid det bästa alternativet ur miljösynpunkt. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 dec. 2023Publicerad: 27 dec. 2023

Det är inte lätt att veta vad som är bäst för miljön, men det finns forskning som beräknar vad olika drivmedel består av och hur mycket växthusgaser de släpper ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns alternativa drivmedel till diesel och bensin som är bättre för miljön, som förnybar diesel, biogas och etanol, det skriver Teknikens Värld.

Vissa hävdar att biogasen förstör motorn och etanolen har en tendens att öka bilens förbrukning.

Förnybar diesel, HVO100, påverkar varken förbrukningen eller motorn särskilt, men tanken är densamma, att i stället för att borra efter fossila bränslen återanvända avfall.

Enligt data från Energimyndigheten är biogas det hållbara drivmedel som i Sverige släpper ut minst koldioxidekvivalenter.

Enligt HVO100-data släpper en bil som körs på HVO100 ut mindre koldioxid än en elbil. Vid användning släpper själva bränslet ut mer än elbilen men det är koldioxid som redan har använts varför det inte blir mer i luften.

Laddhybrid med dieselmotor

“Den ‘bästa bilen’ tycks vara en laddhybrid med dieselmotor som körs på HVO100 i stället för diesel och laddas med förnybar el”, säger Mats Hultman, chef för industrisamarbeten på Neste, till Teknikens Värld.

IVL Svenska Miljöinstitutet tänker också att en kombination av åtgärder är bäst, men även elektrifiering och ett mer transporteffektivt samhälle behövs.

“Forskning säger att vi måste köra mindre bil i framtiden, ungefär 20 procent per capita. Och då gäller det att hela samhället ställer om, och framför allt att man planerar sina resor och att tänka en extra gång”, säger Anders Roth, expert hållbar mobilitet på IVL, till Tekniken Värld.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Elbilar blir billigare 2024

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS