Transportsektorn står redo för omställningen till fossilfritt. Nu brådskar det att elektrifieringen kommer på plats och bollen ligger hos politikerna, skriver debattörerna.
Debatt: "Vi behöver hjälp från politiken"
Mest läst i kategorin
Energiföretagen Sverige publicerar en tidslinje för elektrifieringen av transportsektorn och efterlyser nu förutsättningar från makthavarna så att den kommer på plats.
Enligt debattörerna är det “bråttom” om målen ska nås.
“Enligt färdplanerna som tagits fram inom ramen för Fossilfritt Sverige kan både vägtransporter, sjöfart och flyg ställa om till fossilfrihet senast år 2045. Redan om 10 år ska utsläppen från väg- och sjötransport ha minskat med 70 procent enligt de nationella målen. Vi är övertygande om att det går, bara rätt förutsättningar kommer på plats i rätt tid”, heter det i debattartikeln som publiceras på bland annat Ny Tekniks hemsida.
“Vi är redo att göra de satsningar som förväntas från vår sida. Men vi behöver hjälp från politiken med rätt förutsättningar för att få omställningen på plats i tid”, skriver debattförfattarna i artikeln som är signerad av Gunilla Andrée, tf vd Energiföretagen Sverige, Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige, Jessica Alenius, vice vd Bil Sweden, Fredrik Larsson, miljö- och klimatansvarig Svensk Sjöfart och Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Läs debattinlägget på nyteknik.se.
Läs även: Så hög blir notan för elektrifieringen: “Inte orolig” »
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.