Vid nyår ökar risken för oljeutsläpp i Sverige kraftigt, rapporterar Financial Times. Anledningen är att sanktionerna mot Ryssland påverkar säkerhetsarbetet runt Danmark.
Därför ökar risken för oljeutsläpp i Sverige vid nyår
Mest läst i kategorin
Förra månaden passerade 196 oljetankers Stora Bält i Danmark, som är den huvudsakliga färdvägen mellan Östersjön och Nordsjön för transporter vidare ut på Atlanten.
FN-organet International Maritime Organization (IMO) och danska myndigheter rekommenderar starkt att oljetankers använder sig av specialiserade skepp och besättningar för att navigera de svåra vattnen kring Danmark.
Det är inte obligatoriskt, men 95 procent av alla oljetankers använde sig av systemet förra månaden, enligt data från Danmarks marinmyndighet, skriver Financial Times.
Avtal från 1857 gjorde passagen tullfri
Ett avtal från 1857, Öresundstraktaten som gjorde passagen tullfri, ger alla länder rätt att använda sig av transportlederna. Men Danmark ska också enligt avtalet erbjuda hjälp att navigera med specialiserade skepp för att undvika olyckor.
En stor andel av de oljetankers som passerar Stora Bält transporterar rysk olja, och nu fruktar danskarna att EU:s sanktioner mot Ryssland i teorin förbjuder dem att lotsa ryska oljetankers genom danska vatten.
”Att inte följa IMO:s regler och rekommendationer kommer inte bara att utgöra en miljörisk för danskt territorialvatten. Det kommer också att utgöra en risk för säkerheten för navigering och besättningsmedlemmarna ombord på fartygen”, säger en talesperson för Danmarks marinmyndighet till Financial Times.
“Vi uppmanar därför den globala sjöfartssektorn att fortsätta att följa alla regler och rekommendationer från IMO.”
Också en risk för oljeutsläpp för Sverige
Denna risk för danskt territorialvatten innebär också en risk för Sverige – försämrad sjösäkerhet och en oljeläcka i Östersjön runt Danmark riskerar att också komma in över svenska vatten.
Bedömare hoppas dock på en lösning av situationen innan det blir skarpt läge vid nyår.
“Enbart de cirka 1,5 miljoner fat råolja som passerar genom sundet är en betydande del av den globala efterfrågan. Om något händer med det rusar priserna igen . . . Ingen skulle bli glad över det”, säger Viktor Katona, oljemarknadsexpert på råvaruanalysbolaget Kpler till Financial Times.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.