Mycket biobränsle krävs i bensin- och dieseltanken om klimatmål ska nås. Att fler köper elbilar räcker inte. Alternativet är att bilresandet i Sverige minskar med en tredjedel jämfört med i dag.
Då skulle bensinpriset bli 50 kronor litern
Mest läst i kategorin
Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar, skriver SvD.
Biobränsle är det enda alternativ som står till buds om den fossila fordonsflottan ska bli ett minne blott och elbilar ska ta över helt.
Enligt beräkningar som Trafikverket gjort, som Svenska Dagbladet hänvisar till, måste vi använda nästan dubbelt så mycket biobränsle om tio år, vilket skulle ersätta drygt hälften av de fossila bränslena.
“HVO är den bästa övergångslösningen för den går att hälla direkt i en dieseltank. Ska vi använda biogas krävs det andra fordon och då får vi samma problem som med elbilarna. Det tar lång tid att byta ut de bilar vi redan har”, säger Jonas Eliasson, Trafikverkets måldirektör, till tidningen.
Problemen radar upp sig
En av de stora frågorna är var all biobränsle ska tas ifrån. Hittills har det inte varit något problem men när fler länder efterfrågar samma sak uppstår dilemmat.
“Efterfrågan kan öka enormt mycket och det kan också leda till att vi förlorar flera av våra källor till biodrivmedel”, säger Jakob Lagercrantz på 2030-sekretariatet, till SvD, som uppger att han bland annat skrivit en rapport om biodrivmedel till Klimatpolitiska rådet.
Ett ännu större problem är att utsläppen från bilarna knappt sjunker märkbart, mindre än en procent enligt Trafikverkets kalkyl, som räknat på ökad trafik för tunnelbana och bussar och utbyggnad av järnvägen.
Orsaken till det här är att biltrafiken står för en stor del av resandet, därför får andra förändringar försumbar miljöeffekt. “Nästan 80 procent av alla personresor och hälften av godset går med bil”, skriver SvD som konstaterar att både regeringen och Trafikverket drar slutsatsen att miljömålen för Sverige bara går att nå med en elektrifiering av biltrafiken i kombination med mycket mer biobränsle.
I avsaknad av mer biobränsle måste bilresandet minska med en tredjedel, jämfört med i dag, det skulle i så fall kräva ett literpris på bensin och diesel på 50 kronor vilket ingen bedömer som realistiskt.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.