Dagens PS

Då ska Axfoods klimatutsläpp vara noll

höjda matpriser i höst
Det kan bli höjda priser på mathyllorna i höst. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 03 mars 2021Publicerad: 03 mars 2021

Livsmedelsjätten Axfood gör ett omtag i klimatarbetet som inte nådde målet i fjol, skriver Aktuell Hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Willys och Hemköp är butikskedjor som ingår i Axfoodkoncernen, som nu satsar på nettonoll klimatutsläpp 2030, enligt artikeln.

Det som Axfood inte lyckats med i sitt hållbarhetsarbete är att bli klimatneutralt, även om utsläppen minskat mer än fastslagen riktlinje, 76 procent i stället för 75 procent.

“Resterande del kommer nu att klimatkompenseras”, säger Alexander Bergendorf, chef för Investor Relations på Axfood, till Aktuell Hållbarhet.

Alexander Bergendorf betonar att dagligvarujättens klimatavtryck i dag är “mer fullständigt än tidigare” och att det nya 2030-målet om noll klimatutsläpp finns med i årets hållbarhetsrapport.

Läs hela artikeln.

Läs även: Så ska hållbar konsumtion uppmuntras »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]