Livsmedelsjätten Axfood gör ett omtag i klimatarbetet som inte nådde målet i fjol, skriver Aktuell Hållbarhet.
Då ska Axfoods klimatutsläpp vara noll


Mest läst i kategorin
Willys och Hemköp är butikskedjor som ingår i Axfoodkoncernen, som nu satsar på nettonoll klimatutsläpp 2030, enligt artikeln.
Det som Axfood inte lyckats med i sitt hållbarhetsarbete är att bli klimatneutralt, även om utsläppen minskat mer än fastslagen riktlinje, 76 procent i stället för 75 procent.
“Resterande del kommer nu att klimatkompenseras”, säger Alexander Bergendorf, chef för Investor Relations på Axfood, till Aktuell Hållbarhet.
Alexander Bergendorf betonar att dagligvarujättens klimatavtryck i dag är “mer fullständigt än tidigare” och att det nya 2030-målet om noll klimatutsläpp finns med i årets hållbarhetsrapport.
Läs även: Så ska hållbar konsumtion uppmuntras »

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.