Nu får Coca-Cola kritik vid OS då sponsorskapet kallas “sportwashing”. Det är hälsoexperter som kräver att organisatörerna nobbar läskjätten.
Coca-Colas sponsring av OS får kritik: "Sportwashing"
Mest läst i kategorin
En läskande dryck i Paris-värmen.
Visst, det låter lockade, och Coca-Cola om någon vet hur man dra nytta av törstbehovet från OS-besökarna.
Coca-Cola – ingen sportvän
Problemet är bara att Coca-Cola, som sponsrat spelen under lång tid, inte hör ihop med sportens värld enligt hälsoexperter.
Det är vida känt att läsk medför en rad hälsoproblem för världens befolkning – som redan blir allt fetare och intar allt för stora sockermängder.
Riktig miljöbov
Som om det inte vore nog så är läskjättar som Coca-Cola riktiga miljöbovar som använder enorma mängder vatten, plast och står för stora utsläpp.
“Genom att fortsätta sin koppling till Coca-Cola riskerar den olympiska rörelsen att vara delaktig i att intensifiera en global epidemi av dålig kost, miljöförstöring och klimatförändringar”, uppger hälsoexperterna i ett gemensamt uttalande, berättar Fortune.
Coca-Cola har inte svarat på kritiken – som dundrar vidare och uppmanar den internationella olympiska kommittén “att bryta banden med Coca-Cola i idrottarnas, åskådarnas och planetens intresse.”
Vid spelen i Paris serveras många drycker i glas, men det finns fortfarande många plastflaskor på plats.
Beräkningar visar att Coca-Cola redan är en av de värsta platsförbrukarna i klassen, med 134 miljarder tillverkade flaskor, enbart under 2022.
Läs även:
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.