Dagens PS

Coca-Colas sponsring av OS får kritik: "Sportwashing"

Nu får Coca-Cola en riktig känga vid OS i Paris.
Nu får Coca-Cola en riktig känga vid OS i Paris. (Foto: Gene J. Puskar/AP).
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 07 aug. 2024Publicerad: 07 aug. 2024

Nu får Coca-Cola kritik vid OS då sponsorskapet kallas “sportwashing”. Det är hälsoexperter som kräver att organisatörerna nobbar läskjätten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En läskande dryck i Paris-värmen.

Visst, det låter lockade, och Coca-Cola om någon vet hur man dra nytta av törstbehovet från OS-besökarna.

Coca-Cola – ingen sportvän

Problemet är bara att Coca-Cola, som sponsrat spelen under lång tid, inte hör ihop med sportens värld enligt hälsoexperter.

Det är vida känt att läsk medför en rad hälsoproblem för världens befolkning – som redan blir allt fetare och intar allt för stora sockermängder.

Riktig miljöbov

Som om det inte vore nog så är läskjättar som Coca-Cola riktiga miljöbovar som använder enorma mängder vatten, plast och står för stora utsläpp.

“Genom att fortsätta sin koppling till Coca-Cola riskerar den olympiska rörelsen att vara delaktig i att intensifiera en global epidemi av dålig kost, miljöförstöring och klimatförändringar”, uppger hälsoexperterna i ett gemensamt uttalande, berättar Fortune.

Coca-Cola har inte svarat på kritiken – som dundrar vidare och uppmanar den internationella olympiska kommittén “att bryta banden med Coca-Cola i idrottarnas, åskådarnas och planetens intresse.”

ANNONS

Vid spelen i Paris serveras många drycker i glas, men det finns fortfarande många plastflaskor på plats.

Beräkningar visar att Coca-Cola redan är en av de värsta platsförbrukarna i klassen, med 134 miljarder tillverkade flaskor, enbart under 2022.

Läs även:

Coca-Cola höjer priser och vinstprognos. Dagens PS

Är det nu Coca-Cola blir miljövänliga? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]