Dagens PS

BMW fälls för reklam om Greta

BMW reklam
BMW fälls för sin reklamskylt liknande Greta Thunbergs. (Foto: DN/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 17 mars 2021Publicerad: 17 mars 2021

BMW fälls av Reklamombudsmannen för en annons om Greta Thunberg.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Greta Thunberg tog tillfälligt över Peter Wolodarskis jobb som chefredaktör för Dagens Nyheter under en dag i fjol, närmare bestämt den 6 december.

Flera företag köpte helsidesannonser med klimatbudskap i tidningen, något som Greta Thunberg i sin roll som tillfällig chefredaktör fått granska i förväg.

En av annonserna ledde till ett gapskratt från klimataktivisten, rapporterade Dagens ETC vid tillfället. Det var tyska biljätten BMW som budskapet i annonsen att de är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”, i form av en skylt liknande Gretas klassiska “skolstrejk för klimatet”.

“Jag är tyvärr van att se hur företag runt om i världen utnyttjar mitt namn. Jag tänkte att om Dagens Nyheter och BMW vill ha med den här annonsen, så okej. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen än så”, sade Greta Thunberg till Dagens ETC vid tillfället.

Tog stopp hos RO

BMW må ha tagit sig förbi chefredaktör Greta Thunberg, men hos Reklamombudsmannen tog det stopp. I ett beslut publicerat på RO:s hemsida under onsdagen meddelar de att BMW fälls för vilseledande marknadsföring.

“Enligt nämnden är påståendet ”Vär­l­dens bästa bilmärke för klimatet” ett allmänt och ospecifikt påstående som inte kvalificeras genom texten ”BMW är världens mest hållbara biltillverkare enligt Dow Jones Sustainability Index 2020” på ett sätt som på­verkar hur långt­gåen­de påståendet uppfattas av en genomsnittskonsument.”, skriver RO i beslutet.

Det stämmer att BMW toppar Dow Jones Sustainability Index 2020, men det är enligt RO:s nämnd inte tillräckligt för att slå fast budskapet i annonsen. Det var sju bilföretag som ingick i klimatmätningarna: Honda, Hyundai, Mazda, BMW, GM, Peugeot och Mahindra.

BMW försvarar sig

ANNONS

“Nämnden konstaterar att det inte framgår av annonsörens yttrande vilka biltillverkare som ingår i Dow Jones Sustainability Index 2020. Nämnden finner redan mot den bakgrunden att hänvisningen till förstaplatsen i Dow Jones Sustainability Index 2020 i annonsörens yttrande inte styrker att BMW är världens bästa bilmärke för klimatet jämfört med alla andra tillverkare av personbilar.”

BMW försvarar sig på motorsajten carup.se:

“Ur vår synvinkel är det definitivt korrekt att säga att BMW-gruppen är listad som världens mest hållbara bilföretag. Så vitt vi vet är varje bilföretag fria att delta i Dow Jones hållbarhetsindex. Om några av dem inte gör det behöver du be dem om deras skäl”, säger Kai Zöberlein, presskontakt vid BMW Group i Tyskland till carup.se.

Läs mer: Greta Thunberg anklagas för komplott – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]