“Nettonoll” och “koldioxidneutral” är modeord som riskerar att göra mer skada än nytta, tycker arkitekten som förespråkar cirkulär design.
Arkitekten: "Klimatförändringar ett designfel"
Mest läst i kategorin
Amerikanske arkitekten William McDonough, en av de tidigaste förespråkarna av cirkulär design, är kritisk till hur samtalet kring koldioxidutsläpp och hållbarhet förs i affärsvärlden, rapporterar Fortune.
Han menar att modeord som “nettonoll” och “koldioxidneutral” inte är effektiva nog för att driva förändring i klimatfrågan. I värsta fall riskerar de att skapa förvirring och leda till skepsis bland företag och konsumenter.
Andemeningen i dagens utsläppsdiskussion kan enligt McDonough sammanfattas: “Var mindre dålig.” Detta uppmanar till passivitet i stället för handling.
“Vi förvirrar nästa generation med vårt språk. Folk vill veta vad de ska göra, inte vad de inte ska göra”, säger han.
Läs mer: Oväntad miljöinsats av flygbolag – ny greenwashing-teknik? – Dagens PS
Koldioxid inte dåligt i sig
McDonough menar också att hållbarhetsarbetet inte kan delegeras bort från företagsledare – i stället måste de själva ta ansvar för att arbetet blir gjort.
Arkitekten är djupt influerad av idéerna inom cirkulär design, där produkter skapas som är hållbara, går att reparera och som inte genererar avfall.
McDonough vill skifta fokus till ett mer positivt och konstruktivt tillvägagångssätt – och påpekar att koldioxid i sig inte är “dåligt”, utan ett grundläggande element i livets cykel.
Läs mer: Hundratusentals döda av smutsig luft – i onödan – Dagens PS
Senaste nytt
Osäkerheten sprider sig
Därför måste koldioxid också hanteras på rätt sätt inom ramen för detta. Arkitekten ser nämligen klimatförändringen som inget annat än ett “designfel” – därför måste vi jobba tillsammans med “kolcykeln” så att kolen “hamnar rätt”.
Samtidigt råder en utbredd skeptis bland storföretagen kring när övergången till förnybar energi egentligen kommer kunna ske. Detta har sin orsak i de höjda energipriserna efter Rysslands invasion av Ukraina förra året.
30 procent av globala företag tror numera att man kommer behöva använda fossila bränslen ända in på 2050-talet.
Läs mer: Därför kan nästa klimatmöte bli en succé – Dagens PS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.