Dagens PS

Arcona 415 – första serieproducerade segelbåten med eldrift

Arcona 415
Arcona 415 blir den första serieproducerade segelbåten med eldrift som standard. (Foto: Arcona)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 27 aug. 2021Publicerad: 27 aug. 2021

Arcona 415 blir den första serieproducerade segelbåten med eldrift som standard. “Vi måste alla dra vårt strå till stacken när det gäller klimatförändringen”, säger Urban Lagnéus, vd för Arcona Yachts.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Arcona Yachts vill genom Arcona 415 förverkliga den största flottan av elektriska “Zero Emission”-båtar.

“Eldriften är här för att stanna. Våra performance cruisers kommer alltid segla fantastiskt bra, men i lätta vindar när man behöver använda motorn, är elektrisk framdrivning vägen framåt, säger Urban Lagnéus, i ett pressmeddelande, skriver Livet ombord.

Segelbåten som är mellan 40 och 43 fot levereras med en elmotor på 15 kW, med motsvarande prestanda som en 50 hk dieselmotor.

Laddar när seglar

Oceanvolt som är ett av världens ledande företag inom design och tillverkning av elektriska framdrivningssystem är leverantör – där det lätta eldriftssystemet nyttjar båtens propeller för hydroregenerering och laddar upp batteribanken när båten seglar – där kunder har rapporterat att det räcker med 3,3 knop för laddning.

Designen är väl genomtänkt enligt Urban Lagnéus.

“Våra kunders behov är i förändring och vi ville utveckla designen av Arcona 415 för att reflektera det. Vi får ofta förfrågningar om en båt som är stor nog att segla med vänner eller vuxna familjemedlemmar, vilket gör att efterfrågan på båtar med tre eller två hytter med ett extra badrum är stor”, säger han och fortsätter:

“Arcona 415, med sina smäckra linjer, moderna skrovform, öppna akterspegel, lättillgängliga förvaringsutrymmen och ökade ljusinsläpp, för med bravur vidare arvet från Arcona 410 och är en sann performance cruiser, genomtänkt in i minsta detalj.”

Växande eltrend

ANNONS

Eltrenden når numera även in på båtmarknaden och en eldriven båt passar bra för den som vill slippa avgaser, oväsen och samtidigt ha större boyta under däck och lättare underhåll.

“Vi måste alla dra vårt strå till stacken när det gäller klimatförändringen. Att vara det första serietillverkande båtvarumärket med Zero Emission eldrift som standard är ett viktigt steg för att våra kunder ska kunna njuta av seglingen, på Arconas vis”, säger Urban Lagnéus.

Arcona 415

Fördelarna med elektrisk framdrift är många, men framför allt för att slippa ljud och avgaser. (Foto: Arcona)

 

Läs mer: Båtbranschen ställer om till eldrift

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]