Dagens PS

5 förslag ska stoppa kaos med elsparkcyklar

Elsparkcykel förbjuds på gångbanor: "Nu är det slutlekt"
Gångbanor blir förbjuden mark för elsparkcyklar från 1 september.
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 13 aug. 2021

Stockholms handelskammare presenterar nu fem förslag som ska hindra ett fortsatt kaos med elsparkcyklar i staden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Köpenhamn förbjöds parkering av elsparkcyklar 1 januari i år, men i Stockholm fortsätter användarna parkera elsparkcyklar i drivor på gatorna, vilket väcker irritation och skapar kaos.

Till saken hör att elsparkcyklar ökat med över 50 procent i Stockholm bara sedan i våras, från 14 000 till 21 000 nu i sommar, och dessutom ökar olyckorna med elsparkcyklar och det vårdslösa framförandet av många.

Från politiskt håll finns ett stöd för elsparkcyklar, eftersom det är ett miljövänligt transportmedel men myntet har som framgår flera baksidor.

“Den här sortens mikromobilitet är efterfrågad och kan avlasta exempelvis kollektivtrafiksystemet, men det är viktigt att komma till rätta med baksidor i form av buskörning och oansvariga parkeringar som påverkar andra som vistas på stadens gator”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare, i ett pressmeddelande och efterlyser regleringar på området.

Handelskammaren lägger fram fem förslag:

1. Begränsa antalet aktörer och elsparkcyklar

2. Inrätta särskilda parkeringar för elsparkcyklar

3. Förse alla elsparkcyklar i offentlig miljö med registreringsskylt

4. Förbjud buskörare att använda elsparkcyklar, inför ett framförandeförbud

ANNONS

5. Sätt en promillegräns för körning med elsparkcyklar

Stockholms handelskammare konstaterar att elsparkcyklar i dag befinner sig i en “juridisk gråzon” och att regeringen nu har ansvar och måste agera för att situationen ska bli bättre.

Läs även: Elsparkcyklarna är Stockholms framtid – enligt partierna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]