Microsofts bud på Activision Blizzard kan innebära att en “guldrush” väntar för datorspelsaktier och hela industrin i stort – men förlorarna kan bli spelarna.
"Guldrush" kan vänta datorspelsaktier efter Microsofts bud
Mest läst i kategorin
Microsoft vill bli ett av världens största bolag inom datorspel genom att köpa Activision Blizzard i en jätteaffär värd motsvarande 600 miljarder svenska kronor, vilket Dagens PS rapporterat om.
Apple och Amazon kan ge sig in “guldrush”
Nu väntar sig analytiker en “guldrush” för datorspelsaktier då andra stora techbolag som Apple, Amazon och Sony förväntas kontra Microsofts drag med egna förvärv, rapporterar Marketwatch.
“Vi tror att de andra stora publicisterna är troliga förvärvskandidater. Vi förväntar oss inte att det kommer att läggas ett överbud på Activision. Om de stora techbolagen menar allvar med interaktiv underhållning kommer de närmaste månaderna säkert att svara på dessa frågor. Vi ser Amazon och Sony som de mest sannolika att vara uppköpare”, säger Andrew Uerkwitz, analytiker på Jeffries till Marketwatch.
Tufft läge för Sony
Sonys aktie föll kraftigt (ner drygt 12 procent) på nyheten om Microsofts bud på Activision Blizzard. Populära speltitlar kan göras exklusiva av Microsoft, och Sonys storsäljare Playstation hotas av en tuffare konkurrens från Microsofts Xbox framöver.
“Ska Sony verkligen tvingas säga till investerarna att de planerar att växa organiskt efter att deras konkurrent just lagt ett bud på 600 miljarder?”, säger analytikern Serkan Toto till Financial Times.
“Spelarna kommer att förlora”
Den stora techbolagens intresse för datorspelsbranschen kan alltså innebära en “guldrush” för datorspelsaktier när nya förvärv och rykten driver upp värderingarna. Men det är inte alla som kommer att tjäna på det nya klimatet i industrin, menar analytiker.
“Activision Blizzard har gjort många saker rätt under de senaste två decennierna och jag tror att spelarna i slutändan kommer att förlora, särskilt Sonys PS5-spelare, om affären godkänns och Activision Blizzard och Microsoft börjar apa runt med exklusivitetsfönster och överprissättning. de närmaste åren”, säger Lewis Ward, IDC Research Director of Gaming till Marketwatch.
Läs även: Microsoft köper Activision Blizzard för 600 miljarder
Läs mer: Rally i Activision Blizzard efter Microsoft-köpet
Läs också: Sonys aktie faller efter Microsofts köp av Activision Blizzard
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.