Google överväger att börja ta betalt för sökningar som baseras på generativ AI. Det skulle vara första gången som någon av IT-jättens kärnprodukter hamnar bakom betalvägg.
Googlesökningar kan börja kosta
Mest läst i kategorin
Google har pressats en hel del av OpenAI:s chattbot ChatGPT. Företaget har självt rullat ut en konkurrent, döpt till Gemini.
Nu kommer ett nytt drag från teknikjätten, som en följd av den snabba AI-utvecklingen.
Förslaget om en ”premiumfunktion” skulle innebära den största förändringen för bolagets sökverksamhet sedan starten. Hittills har Google inte tagit betalt för någon del av sin sökmotor, utan den har varit helt annonsfinansierad. Det rapporterar Financial Times.
Generativ AI hotar annonsaffären
Planerna illustrerar hur den nya AI-tekniken hotar bolagets annonsaffär. Ända sedan OpenAI lanserade ChatGPT har Google kämpat med att svara på konkurrensen från den omåttligt populära chattboten.
Draget visar också vilken balansgång företaget måste gå för att både omfamna de nya innovationerna och samtidigt bevara sin största kassako, det vill säga sök.
Utvecklare håller på att utveckla den teknik som behövs för att lansera tjänsten, men ledningen har ännu inte fattat ett slutgiltigt beslut om eller när den ska lanseras, uppger Financial Times.
Gamla sökmotorn fortsatt gratis
Den traditionella sökmotorn ska dock förbli gratis. Annonser kommer dock fortsätta dyka upp längs sökresultaten även för de som prenumerar.
Google rapporterade om en omsättning på 175 miljarder dollar från sökningar och annonsering förra året. Det är mer än hälften av bolagets totala försäljning.
Tidigare i år lade man till en ny premiumtjänst i Google One-prenumerationen för användare som vill använda deras mest avancerade AI-funktioner. De har också lagt till chattboten Gemini i sin produktivitetsportfölj Workspace.
Läs mer: Elon Musk sågar hela Google
ANNONS