Googles medgrundare, miljardären Sergey Brin, har i tysthet hjälpt till att utveckla luftskepp med kolfiberrör som är både lättare och mer robusta än sina föregångare.
Googles medgrundare satsar miljarder på luftskepp
Mest läst i kategorin
LTA Research & Exploration LLC tillverkar luftskepp, sedan bolaget grundades 2016 och fram till nu, har bolaget på uppdrag av sin finansiär, Sergey Brin, mestadels arbetat i hemlighet, det rapporterar Bloomberg.
Lättare än luft
LTA står för Lighter than Air, lättare än luft, och nu är LTA redo att visa sitt första luftskepp Pathfinder 1, som har byggts i en enorm hangar i Kalifornien, USA.
Pathfinder 1 ser ut som luftskepp brukar se ut, det är 122 meter långt och har på sin bredaste del en diameter på 20 meter.
Luftskeppet är styvt, en så kallad zeppelinare, och får sin struktur och styrka av kolfiberrör med titanfogar, som gör det starkt och lättare än sina föregångare, 13 heliumballonger ska lyfta skeppet utan att vara brännbara.
Luftskeppen ska bli mycket större
Framöver planerar bolaget en hel flotta med luftskepp och Pathfinder 1 har bara en bråkdel av den storlek som framtida luftskepp planeras ha, ändå har inga zeppelinare i den här storleken byggts sedan 1930-talet.
Sergey Brin har inte velat intervjuas om LTA och varför han vill bygga en flotta av luftskepp är delvis ett mysterium, han gillar helt enkelt luftskepp.
Enligt Bloomberg Billionaires Index är Sergey Brin värd cirka 105 miljarder dollar, motsvarande cirka 1 103,5 miljarder kronor, så vill han ha ett luftskeppsimperium kan han ha det.
Han lär inte berätta hur mycket pengar han har spenderat på LTA, men på fabriksgolvet viskar anställda att det lätt kommer upp i över 250 miljoner dollar, drygt 2,62 miljarder kronor.
Kan utföra miljövänliga transporter
LTA:s vd Alan Weston har låtit Bloombergs reporter följa konstruktionen av Pathfinder 1 och även de tidiga stadierna av efterföljande luftskepp.
Alan Weston och Sergey Brin tänker att luftskeppen på ett miljövänligt sätt ska kunna transportera last och leverera förnödenheter till katastrofområden.
Någon gång kan dessutom lyxvarianter av luftskepp även transportera passagerare som vill resa på ett lugnt och exotiskt sätt.
Knappt existerande bransch i dag
Det finns knappt någon existerande luftskeppsbransch i dag, I Tyskland finns det några zeppelinare som bedriver fritidsflyg och det finns mjuka luftskepp, så kallade blimpar, med reklam på sidorna eller som tar bilder. Det är i princip vad som finns.
LTA:s vd tar bolagets affär på största allvar och vill hålla de 250 anställda sysselsatta under en lång tid framöver.
“Jag är fascinerad och exalterad av potentialen att bygga luftskepp mycket snabbt med ett mindre team än vad som tidigare användes, och med material som är billiga”, säger Alan Weston till Bloomberg.
Han tillägger att LTA har uppfunnit många metoder som kommer att göra det möjligt.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Luftskepp kan bli en hållbar ligistiklösning
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.