Google vill minska skräpposten som skickas till kunderna och skärper därför regelverket kring massmejl nästa år. Det kan samtidigt innebära stora problem för legitima massutskick.
Större risk att dina mail inte kommer fram
Mest läst i kategorin
Skräppost i inkorgen? Du är inte ensam, det är ett utbrett problem som Google från sin sida nu vill ta tag i – genom att skärpa sina regelverk för massmejl från och med 1 februari nästa år.
Google vill minska skräpposten
Google uppger att bolaget framöver tänker försöka identifiera missbrukande massavsändare och markera deras e-postmeddelanden som skräppost för att skydda användare från oönskade och potentiellt skadliga meddelanden.
“Om du inte uppfyller kraven kanske din e-post inte levereras som förväntat, eller kanske markeras som spam”, varnar jätten.
Anpassad underdomän för massutskick
Vidare uppmanar Google kunderna att inte skicka skicka mejl med hög hastighet eller volym. Detta inkluderar att avstå från att skicka mejl till en stor lista med BCC-mottagare. Andra tips är att använda en anpassad underdomän exklusivt för massutskick och inte använda adresser i den primära e-postdomänen som avsändare för massmejl, eftersom det kan påverka leveransen av vanliga mejl, skriver Bleeping Computer.
Även Microsoft varnar vidare för att Microsoft 365-tjänsten inte bör användas för massutskick, eftersom e-postmeddelanden som inte följer sändningsgränserna kommer att blockeras eller skickas till speciella högriskleveranspooler. Microsoft vill därför att administratörer bör autentisera utskicken, något som ska minska risken att de identifieras som skräp av Google och andra aktörer.
Mycket tid att se över regelverk
Samtidigt som Google uppmanar administratörerna att vidta åtgärder på området, så finns det gott om tid att se över de nya reglerna som alltså börja gälla först 1 februari 2024.
Läs även:
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.