När Google ändrade sin formel för hur man skulle betala för annonser till ett auktionssystem, gjorde man det 15 procent dyrare – vilket ledde till miljardintäkter för bolaget.
Google trixade med budgivningen: "Miljarder dyrare"
Mest läst i kategorin
Googles moderbolag Alphabet har ett auktionssystem för att avgöra om man får använda sig av teknikjättens annonsplatser.
Problem sedan 2017
Systemet kallas för Momiji, döpt efter japanska trädockor med samma namn, och bygger på att den som vinner en auktion betalar ungefär samma summa som den som gav det näst högsta budet gav.
Det gör det i teorin billigare att annonsera på Googles annonsplatser än vad man faktiskt bjuder för annonsplatsen. Om det inte vore för att Google fipplat med budgivningen, och gjort den miljarder dollar dyrare för auktionsvinnarna.
15 procent dyrare
I snitt gjorde man nämligen en höjning av de näst högsta buden med 15 procent, så att den som vann budgivningen var tvungna att betala 15 procent mer än vad de hade rätt till enligt auktionsreglerna.
Det framgår av vittnesmål som ekonomer lämnat till amerikanska justitiepeartementet.
Professor Michael Whinston är en av de som vittnat, rapporterar Bloomberg. Och eftersom det högsta budet ofta var 20 procent högre än det näst högsta budet, lyckades Google genom fixning och trixning att få upp slutsumman för annonserna till bara 5 procent under deras vinnande bud.
Läs mer om Google:
Följde vägbeskrivning på Maps – dog – Dagens PS
Techjätten och Pentagon bygger AI-mikroskop – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.