Dagens PS

Google sätter ned foten – nej till politisk matchning

Google stoppa rpolitisk matchning.
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 21 nov. 2019Publicerad: 21 nov. 2019

Politiska kampanjer kommer att få svårare att rikta budskap direkt till folk som har samma uppfattning. I alla fall om man använder Googles databas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BBC skriver om techjättens besked.

Googles nya regler är världsomspännande. Beslutet innebär att politiska kampanjer inte får använda Googles databas för att få en indikation på folks politiska uppfattning.

Dessutom vill storföretaget kontrollera missvisande information från olika politiska kampanjer, men tillägger att det är svårt att kontrollera varje påstående som sägs i en politisk annons.

“Vi förväntar oss att antalet politiska annonser där vi agerar kommer att vara väldigt begränsat. Men vi kommer att ingripa när det handlar om klara övertramp”, skriver Google-toppen Scott Spencer i en bloggpost enligt BBC.

LÄS MER: Twitter tänker bojkotta politisk reklam >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]