Dagens PS

Google och Facebook utreds för sin dominans

google-facebook-utreds-storbritannien
Google och Facebook har tillsammans en marknadsandel på 61 procent inom nätannonser i Storbritannien. Nu tillsätts en utredning. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 05 juli 2019

Den brittiska konkurrensmyndigheten, CMA, har inlett en utredning av Facebook och Google över marknadsdominans inom nätannonser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rapporterar CNBC.

CMA vill med utredningen får klarhet om företagen skadar konsumenter och konkurrensen på den brittiska digitala annonsmarknaden.

Myndigheten sade att det ska komma med slutresultaten av utredningen inte senare än den 2 juli 2020.

Google och Facebook har tillsammans en marknadsandel på 61 procent inom nätannonser i Storbritannien.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]