Det har planerats och skjutits upp och planerats och skjutits upp – och plötsligt är cookiedöden inte längre på tapeten alls.
Google ändrar kurs: Fasar inte ut cookies
Mest läst i kategorin
Google har i många år jobbat på att fasa ut tredjepartscookies i Chrome, som länge använts av annonsörer för att spåra konsumenter online.
Företaget introducerade istället ett nytt verktyg kallat Privacy Sandbox.
Men efter att ha skjutit upp cookiedöden otaliga gånger, byter man nu bana helt.
Istället ska Google ge användarna mer kontroll över sin integritet. Ett beslut som både hyllats och kritiserats.
Nya bud
Google meddelade i ett blogginlägg att de kommer att ge Chrome-användare möjligheten att välja en mer integritetskänslig upplevelse istället för att helt ta bort tredjepartscookies.
Beslutet kom efter att Google övervägt hur en total eliminering av kakor skulle påverka publicister, annonsörer och andra aktörer inom den digitala annonsbranschen.
“Vi föreslår ett uppdaterat tillvägagångssätt som lyfter fram användarvalet”, skrev Googles vicepresident Anthony Chavez, och fortsatte:
“Istället för att avveckla tredjepartskakor ska vi introducera en ny upplevelse i Chrome som låter människor göra ett informerat val som gäller för hela deras webbupplevelse, och de ska kunna justera det valet när som helst”.
Senaste nytt
Reaktioner från myndigheter
Den brittiska konkurrensmyndigheten, CMA, som övervakar teknikindustrin, har reagerat på Googles nya tillvägagångssätt och kommer att samla in kommentarer om förslaget fram till den 12 augusti.
CMA uttryckte tidigare i år oro över Googles planer att fasa ut tredjepartskakor, då det kunde hindra konkurrensen på den digitala annonsmarknaden.
“Google har bekräftat ett nytt tillvägagångssätt för tredjepartskakor. Istället för att ta bort dem från Chrome, kommer de att införa en användarvals-prompt”, skrev CMA på X.
“Vi överväger effekterna av detta tillkännagivande och välkomnar synpunkter”.
Blandade reaktioner
Medan vissa ser Googles beslut som ett steg framåt för användarkontroll och integritet, är andra besvikna.
Jeff Green, vd och grundare av The Trade Desk, välkomnar beslutet.
“Jag har i flera år sagt till vår bransch, till Google och till och med till Wall Street att jag tror att det är ett strategiskt misstag av Google att göra sig av med tredjepartskakor. Nu håller de tydligen med. Google har äntligen erkänt det som reklambranschen har sagt i flera år – Privacy Sandbox är inte en bra produkt och skyddar inte konsumenternas integritet tillräckligt eller ger annonsörerna mer makt”, säger han, och fortsätter:
“Google verkar äntligen erkänna att det bästa alternativet för dem är att ge konsumenterna valet. Frågan som kvarstår är – kommer Google verkligen att ge konsumenterna ett val?”
Integritetsförespråkare och vissa annonsföretag menar istället att Google borde ha fortsatt på vägen mot att helt eliminera kakor.
“Regulatorer, konsumenter och till och med varumärken har erkänt integritetsproblemen med kakor och har arbetat mot mer integritetsvänliga lösningar”, skrev Adam Schenkel, vicepresident på annonsföretaget GumGum, till Bloomberg.
“Googles beslut är kortsiktigt, särskilt när det gäller integritet”.
Läs också:
Guide: Så tar du bort dig själv från Google. Dagens PS
Techjättarnas dilemma: AI eller klimatmål?. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.